المواطنة عند أفلاطون فى ضوء مدينته الفاضلة | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Article 19, Volume 77, Issue 77, August 2025 | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2025.343421.2898 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
مروه صبرى أحمد مخلوف ابوالعنين ![]() | ||||
كلية الآداب - جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
تناولت هذه الدراسة المواطنة عند أفلاطون فى ضوء مدينته الفاضلة، وانته إلى أن أفلاطون لا يفرق بين الأخلاق والسياسة، بل يوحد بينهما، فالأخلاق تعبر عن سلوك الفرد، والسياسة تعبر عن سلوك الجماعة، ومن ثم فإن سلوك الفرد الخير هو الذي يتألف منه سلوك الجماعة الخيرة. وتتحقق فكرتى الحرية والمواطنة عند أفلاطون من خلال فكرة العدالة، معني ذلك أن أفلاطون قسم فكرة العدالة إلى مفهومين: عدالة دولة المدينة والعدالة الشخصية, وكلاهما تجسيد للعدالة في المجتمع الحقيقي. العدالة الفردية هي مثال عدالة المدينة والدولة, وعدالة المدينة والدولة هي توسيع العدالة الفردية. This study dealt with citizenship according to Plato in light of his ideal city, and concluded that Plato does not differentiate between ethics and politics, but rather unifies them, as ethics expresses the behavior of the individual, and politics expresses the behavior of the group, and therefore the behavior of the good individual is what constitutes the behavior of the good group. The ideas of freedom and citizenship are achieved according to Plato through the idea of justice, meaning that Plato divided the idea of justice into two concepts: the justice of the city-state and personal justice, both of which embody justice in real society. Individual justice is an example of the justice of the city and the state, and the justice of the city and the state is the expansion of individual justice. | ||||
Keywords | ||||
المواطنة; عند أفلاطون; فى ضوء مدينته الفاضلة | ||||
Statistics Article View: 11 |
||||