تجارب عالمية وإقليمية: رياض الأطفال.. واقعها، وسبل الارتقاء بها | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 39, October 2020, Page 57-72 PDF (247.7 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434412 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
ﺣﺴﻨﻲ ﻋﺒﺪ اﻟﺤﺎﻓﻆ* 1; ﻓﺎﻃﻤﺔ ﻣﺤﻤﺪ اﻟﺒﻐﺪادي* 2 | ||||
1باحث وكاتب مصري | ||||
2أستاذة وخبيرة تعليم أساسي | ||||
Abstract | ||||
يستعرض هذا البحث واقع رياض الأطفال في العالم العربي والدولي، ويحلل أوجه القصور والتحديات التي تواجه هذه المرحلة التربوية الأساسية، مع تقديم نماذج ناجحة من تجارب دولية مثل فنلندا، اليابان، سنغافورة، والولايات المتحدة الأمريكية، إلى جانب التجارب الإقليمية في كل من الإمارات، السعودية، المغرب، الأردن ومصر. ويتناول البحث التطورات في فلسفات التعليم، وتغير النظرة إلى رياض الأطفال من كونها أماكن للرعاية فقط إلى مؤسسات تعليمية وتربوية تؤسس للنجاح الأكاديمي والسلوكي مستقبلاً. كما يناقش أهمية التعليم المبكر في دعم النمو المعرفي والوجداني للطفل، ويدعو إلى اعتماد استراتيجيات وطنية شاملة تدمج اللعب والتعليم وتراعي الفروق الفردية، مستفيداً من الخبرات الدولية في هذا المجال. ويخلص إلى ضرورة تجاوز العقبات التي تعترض النهوض برياض الأطفال في الدول النامية، خاصة في ما يخص إعداد الكوادر، التمويل، وتوفير بيئة تعليمية تراعي الخصائص النمائية للأطفال. This study explores the status of kindergartens both globally and regionally, analyzing the key challenges and limitations facing early childhood education, particularly in Arab countries. It presents exemplary international models from countries such as Finland, Japan, Singapore, and the United States, alongside regional experiences from the UAE, Saudi Arabia, Morocco, Jordan, and Egypt. The paper examines the shift in educational philosophy regarding early childhood institutions—from being seen merely as childcare centers to becoming foundational educational spaces that shape cognitive and behavioral development. Emphasis is placed on the importance of early education in enhancing children’s learning abilities and emotional intelligence. The study advocates for integrated national strategies that combine play-based learning with structured education, tailored to children's developmental needs. It concludes with a call to overcome the prevailing barriers to advancing early childhood education in developing countries, particularly in areas of teacher preparation, funding, and provision of developmentally appropriate environments. | ||||
Keywords | ||||
رياض الأطفال; التعليم المبكر; تجارب دولية; التعليم قبل المدرسة; تنمية الطفولة; النماء المعرفي; سياسات التعليم; جودة التعليم | ||||
Statistics Article View: 41 PDF Download: 24 |
||||