دور الفن في حياة الأشخاص ذوي الإعاقة مع التحول الرقمي الإجباري | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 39, October 2020, Page 151-157 PDF (976.96 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434471 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ﻧﺎدﻳﺔ اﻟﻌﺮﺑﻲ* | ||||
دكتوراه فلسفة التربية - ص َّحة نفس َّية، استشاري العلاج بالفن، مدير تنفيذي لجمعية الفن الخاص جدا بمصر | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث أهمية الفن في دعم الصحة النفسية والاجتماعية للأشخاص ذوي الإعاقة، خاصة في ظل التحول الرقمي المفروض نتيجة جائحة كوفيد-19. يسلط الضوء على التحديات التي واجهها ذوو الاحتياجات الخاصة خلال فترة الإغلاق، مثل فقدان فرص التأهيل والتعليم المباشر، ويبرز الفن كوسيلة فعالة للدمج والتفاعل والتعبير عن الذات. يعرض البحث نماذج من ورش فنية افتراضية نُفذت خلال الجائحة، شملت الرسم بالألوان، وأشغال الإبرة، وصناعة الألعاب التقليدية، والرسم على الزجاج، والفن اللمسي للمكفوفين، والتشكيل بالورق. ويؤكد البحث على أهمية إتاحة التكنولوجيا الرقمية بما يتناسب مع طبيعة الإعاقات المختلفة، وعلى دور الأسرة والمجتمع في تمكين ذوي الإعاقة من استثمار قدراتهم من خلال الفنون. كما يشير إلى ضرورة التعاون بين الجمعيات والمؤسسات لتطوير الأداء الرقمي وتقديم محتوى فني وتربوي يراعي التنوع والاحتياجات الخاصة. This study explores the pivotal role of art in enhancing the psychological and social well-being of persons with disabilities, especially under the forced digital shift brought about by the COVID-19 pandemic. It addresses the setbacks experienced by individuals with special needs due to school and center closures, highlighting the loss of rehabilitation and educational opportunities. Art emerges as a therapeutic and integrative tool, fostering self-expression and social connection. The paper documents various virtual art workshops conducted during the pandemic, including watercolor painting, needlework, traditional toy-making, glass painting, tactile art for the blind, and paper modeling. It emphasizes the necessity of ensuring digital accessibility tailored to different types of disabilities and underscores the role of families and communities in supporting the artistic engagement of individuals with disabilities. The study concludes with a call for institutional collaboration to enhance digital performance and provide inclusive, art-based educational content. | ||||
Keywords | ||||
ذوو الإعاقة; الفن العلاجي; التحول الرقمي; التعليم الافتراضي; الدمج الاجتماعي; الورش الفنية; الصحة النفسية | ||||
Statistics Article View: 42 PDF Download: 22 |
||||