التربية في زمن كورونا.. تجارب ومقترحات..!! | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 39, October 2020, Page 159-166 PDF (130.64 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434472 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ﻋﺒﺪه اﻟﺰ ﱠراع* | ||||
شاعر وكاتب أطفال وباحث في مجال ثقافة الطفل- مصر | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث تأثير جائحة كوفيد-19 على الأطفال من الجوانب النفسية، والاجتماعية، والتعليمية، ويعرض التغيرات الحياتية التي فرضها الإغلاق مثل فقدان الروتين اليومي، الانقطاع عن الأصدقاء، والانغماس في الألعاب الإلكترونية، وما نتج عنه من أعراض مثل الاكتئاب، الانعزال، والتبول اللاإرادي. كما يناقش الانتقال إلى التعليم الرقمي والمنصات الإلكترونية، ويركز على تجربة قناة المركز القومي لثقافة الطفل كمثال ناجح في تقديم محتوى فني، ثقافي، وتعليمي عبر الإنترنت، بمشاركة الأطفال ذوي الهمم وغيرهم. ويبرز البحث دور القصة كوسيلة فعالة للتربية النفسية والوجدانية في ظل الأزمة. ويختم بتقديم مقترحات عملية لدعم الأطفال وأسرهم خلال الجائحة، تشمل تعزيز الاتصال الاجتماعي، تنمية الهوايات، إشراك الأطفال في الأنشطة المنزلية، دعم التعلم الذاتي، وتشجيع الإبداع والاستقلالية لدى الطفل في اختيار أنشطته اليومية. This study examines the impact of the COVID-19 pandemic on children’s psychological, social, and educational well-being. It highlights the disruption of their daily routines, isolation from peers, and excessive use of electronic games, which led to issues such as depression, withdrawal, and involuntary urination. The research also discusses the shift toward digital learning platforms and spotlights the experience of the National Center for Child Culture’s YouTube channel as a successful model of delivering artistic, cultural, and educational content. The channel actively involved children, including those with disabilities, in its creative programs. The study further emphasizes the educational value of storytelling in fostering emotional and psychological resilience during crises. It concludes with practical recommendations for supporting children and families during the pandemic, including maintaining social connections, encouraging hobbies, involving children in household activities, supporting self-directed learning, and nurturing children's independence and creativity in their daily routines. | ||||
Keywords | ||||
التربية في الأزمات; جائحة كورونا; الصحة النفسية للأطفال; التعليم الرقمي; ثقافة الطفل; القصص; الإبداع المنزلي | ||||
Statistics Article View: 41 PDF Download: 21 |
||||