بدء عام دراسي جديد في ظل كورونا: حوار بين أستاذٍ جامعيّ تربويّ وابنه التلميذ | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 39, October 2020, Page 171-173 PDF (147.8 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434477 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
رﺷﺎ ﺳﻌﺪ ﺷﺮف* | ||||
أستاذ مساعد بكلية التربية - جامعة حلوان - مصر. | ||||
Abstract | ||||
يعرض هذا البحث تجربة ذاتية بأسلوب حواري بين أستاذة جامعية متخصصة في التربية وابنها الطفل الذي يستعد لدخول عام دراسي جديد في ظل جائحة كورونا، حيث يعكس الحوار التباين بين النظرة التربوية الأكاديمية ومفاهيم الطفل حول التعليم الإلكتروني. يستعرض البحث التحولات التي طرأت على العملية التعليمية، والمخاوف المتعلقة بالرقابة على القيم والانضباط في بيئة التعلم الافتراضية، وتنامي قدرة الأطفال على التفاعل مع المنصات الرقمية أحيانًا بشكل يتجاوز قدرات معلميهم. كما يناقش البحث التحديات التربوية في ظل تداخل التعليم بالألعاب الرقمية ومواقع التواصل، ويقترح أهمية تعزيز مهارات الرقابة الرقمية، وتوظيف نظم إدارة التعلم (LMS) في الحد من التجاوزات. ويؤكد أن المدرسة تبقى المؤسسة الجوهرية لترسيخ القيم وضبط السلوك، وأن الجائحة فرضت واقعًا جديدًا يتطلب تجديدًا في الفكر التربوي وأدواته لمواكبة متغيرات العصر. This paper presents a reflective narrative in the form of a dialogue between a university professor specializing in education and her young son as he prepares to begin a new school year amid the COVID-19 pandemic. The conversation reveals a contrast between educational theory and the child's perceptions of remote learning. The paper explores the shifts in educational practice, concerns about value systems and behavioral oversight in virtual classrooms, and children's increasing mastery of digital platforms—sometimes surpassing their teachers. It highlights the challenges of managing online learning amidst distractions such as games and social media, and proposes the strategic use of learning management systems (LMS) to enforce discipline and academic focus. The study concludes by reaffirming the school's essential role as a moral and educational institution and calls for updated pedagogical strategies to address the emerging realities of the post-pandemic digital learning era. | ||||
Keywords | ||||
التعلم الإلكتروني; جائحة كورونا; التعليم المنزلي; الأطفال والتكنولوجيا; القيم التربوية; منصات التعلم; الرقابة الرقمية | ||||
Statistics Article View: 31 PDF Download: 12 |
||||