كيف يستقبل أبناؤنا العام الدراسي الجديد في ظلِّ استمرار خطر "جائحة كورونا"؟ | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 39, October 2020, Page 187-190 PDF (180.76 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434479 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
إﺑﺮاﻫﻴﻢ اﻟﺰﻫﻴﺮي* | ||||
أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية - جامعة حلوان - مصر. | ||||
Abstract | ||||
يبحث هذا المقال في كيفية استعداد الطلاب للعام الدراسي الجديد وسط استمرار جائحة كورونا، مستعرضًا التحديات التي فرضها الوضع الصحي العالمي على التعليم التقليدي، وداعيًا إلى تبني التعليم المدمج بوصفه بديلًا واقعيًا يجمع بين التعليم المباشر والتعليم عن بُعد. يشدد البحث على ضرورة تهيئة الطلاب والمعلمين وأولياء الأمور نفسيًا وتربويًا لهذا التحول، وتوفير بنية تحتية تكنولوجية تضمن تكافؤ الفرص في التعليم، خاصة للفئات المحرومة. كما يناقش أهمية تدريب المعلمين على استخدام المنصات الرقمية، وتطوير أساليب التقويم لتواكب التحولات الجديدة. ويبرز المقال الحاجة إلى دمج مفاهيم التربية الوقائية والصحة العامة في المناهج الدراسية، وتفعيل دور الأنشطة الصفية واللاصفية لتعويض غياب التواصل المباشر. ويحذر من خطورة تمدد ظاهرة الدروس الخصوصية إلى الفضاء الرقمي، داعيًا إلى الإسراع في تفعيل المنصات التعليمية الرسمية لمواجهة هذا التحدي. ويؤكد في النهاية أن نجاح التحول الرقمي يتطلب وعيًا جماعيًا وتكاتفًا وطنيًا لضمان تعليم مستدام وآمن. This article examines how students can prepare for the new academic year amid the ongoing threat of the COVID-19 pandemic. It highlights the educational challenges imposed by the global health crisis and advocates for blended learning as a practical alternative that combines in-person and remote education. The paper emphasizes the psychological and pedagogical preparation required by students, teachers, and parents, along with the need to ensure equitable access to technological infrastructure, especially for underserved communities. It calls for comprehensive teacher training on digital platforms and reform of assessment methods to align with new learning models. The study also stresses the integration of preventive health education into school curricula and encourages the development of meaningful classroom and extracurricular activities to compensate for the reduced physical presence. Furthermore, it warns against the expansion of private tutoring into virtual spaces and urges swift activation of official educational platforms to counter this trend. Ultimately, the article underscores that successful digital transformation depends on collective awareness and national cooperation to achieve secure and sustainable education. | ||||
Keywords | ||||
العام الدراسي; التعليم المدمج; جائحة كورونا; البنية التكنولوجية; التحول الرقمي; التعليم الوقائي; الدروس الخصوصية | ||||
Statistics Article View: 36 PDF Download: 13 |
||||