كيف تقضي المؤسسات التعليمية على علامات الملل والضيق والاكتئاب التي تظهر على المتعلمين أثناء العام الدراسي الجديد في ظل جائحة كورونا؟ | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 39, October 2020, Page 191-194 PDF (188.81 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434480 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ﺧﺎﻟﺪ ﻣﺎﻟﻚ* | ||||
أستاذ تكنولوﭼيا التعليم - بكلية التربية - جامعة حلوان - مصر. | ||||
Abstract | ||||
يعالج هذا البحث قضية تزايد مظاهر الملل والضيق والاكتئاب لدى المتعلمين نتيجة اعتماد التعليم عن بُعد خلال جائحة كورونا، ويقترح استراتيجية التعليم المدمج كحل تربوي شامل للتغلب على هذه الظواهر. يناقش البحث أهمية التكامل بين مكونات المنظومة التعليمية: إدارة المدرسة، المعلم، وولي الأمر، لتحقيق بيئة تعليمية تفاعلية وجاذبة. ويعرض سُبل تفعيل التعليم الإلكتروني من خلال منصات تعليمية فعّالة، وإعداد محتوى رقمي متنوع، وتدريب المعلمين على استراتيجيات التعليم الجديدة، مع ضمان التفاعل والمشاركة الفعالة. كما يوضح دور المعلم في تقديم التعليم بأساليب محفزة وتفاعلية، وتوظيف الألعاب التعليمية والمسابقات لتعزيز اندماج الطلاب. ويدعو البحث إلى إعادة تنظيم الجدول الدراسي بما يتناسب مع طبيعة التعلم من بُعد، وتنفيذ الشق الواقعي للتعليم المدمج في بيئة آمنة تراعي التباعد والتعقيم. ويؤكد على ضرورة دعم أولياء الأمور لأبنائهم وتوفير بيئة منزلية مشجعة على التعلم الذاتي، لتحقيق أهداف التعلم مصحوبة بفرحة واكتشاف ذاتي. This paper addresses the growing signs of boredom, distress, and depression among learners caused by remote education during the COVID-19 pandemic. It proposes blended learning as an effective educational strategy to combat these issues. The study emphasizes the need for collaboration among key stakeholders—school administrators, teachers, and parents—to create an engaging and interactive learning environment. It explores the implementation of e-learning platforms, development of diverse digital content, and teacher training in modern pedagogical techniques to ensure meaningful participation. The teacher's role is highlighted as central to motivating students through interactive methods, educational games, and competitions. The research also discusses reorganizing school schedules to accommodate the blended model while ensuring safe face-to-face learning under health protocols. Additionally, it underscores the role of parents in supporting their children's home learning environment. The paper concludes that achieving not only learning outcomes but also the joy and engagement in learning requires shared responsibility and innovation. | ||||
Keywords | ||||
الملل الدراسي; التعليم المدمج; التعلم الإلكتروني; جائحة كورونا; التحفيز التربوي; دور المعلم; تفاعل المتعلم | ||||
Statistics Article View: 24 PDF Download: 16 |
||||