تحديات تواجه جودة تعلم أبنائنا في ظل كورونا وكيف نتغلب عليها | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 39, October 2020, Page 215-224 PDF (135.41 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434485 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ﺳﺤﺮ ﻣﺤﻤﺪ اﻟﻨﺸﺎر* | ||||
طالبة دكتوراه بكلية التربية - جامعة حلوان، ومسئولة ضمان الجودة والبحث بإحدى وسائط التعليم عن ُبعد - مصر. | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث أبرز التحديات التي واجهت جودة التعليم خلال جائحة كوفيد-19، مركزًا على الصعوبات الاجتماعية، الثقافية، التكنولوجية، والاقتصادية التي أثرت على فاعلية العملية التعليمية. يناقش البحث مقاومة بعض أولياء الأمور والمعلمين للتحول نحو التعليم الإلكتروني، وضعف الثقة في فعاليته مقارنة بالتعليم التقليدي. كما يستعرض المعوقات المرتبطة بالبنية التحتية، من ضعف خدمات الإنترنت والأمية الرقمية، إلى نقص التمويل والتجهيزات التقنية في المؤسسات التعليمية. يسلط الضوء أيضًا على التحديات التي يواجهها المعلمون في التكيف مع أساليب التدريس عن بعد، مع التأكيد على الحاجة لتدريبهم بصورة شاملة على أدوات وتقنيات التعليم الرقمي. ويقترح البحث حلولًا منها نشر ثقافة التعليم الإلكتروني، تعديل السياسات التعليمية، تعزيز الصحة المدرسية، إعادة تصميم أساليب التقييم، ودعم الأسرة تقنيًا وتربويًا. ويختتم بالتأكيد على أن التحول نحو نظام تعليمي مرن ومستدام يتطلب تكاتفًا مجتمعيًا ورؤية استراتيجية تُراعي العدالة والفعالية في تقديم التعليم للجميع. This study explores the transformative impact of the COVID-19 pandemic on traditional education systems, advocating for “virtual schooling” as a sustainable and adaptive alternative. From both pedagogical and administrative perspectives, it emphasizes the necessity of a collaborative model involving families, schools, and teachers to create a resilient learning environment. The paper presents international case studies on school reopening strategies, showcasing hybrid models, class restructuring, mask mandates, shift alternatives, and public health practices, while noting the disparities in digital infrastructure among nations. The study argues that virtual schooling, paired with active and self-directed learning, provides an opportunity to reshape education for future needs. It calls for a digital-ready educational framework, enhanced parental involvement, and attention to children's psychological, creative, and skill development. The study concludes by highlighting the urgency of overcoming digital illiteracy and designing an education system capable of withstanding crises while supporting continuous learning. | ||||
Keywords | ||||
التمدرس الافتراضي; التعليم في الأزمات; كوفيد-19; التعلم النشط; الشراكة التربوية; التعليم الرقمي; إعادة فتح المدارس | ||||
Statistics Article View: 27 PDF Download: 10 |
||||