أبناؤنا والمسؤولون عنهم يستقبلون عامهم الدراسي الجديد بمنظور الوعي الصحي | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 39, October 2020, Page 235-239 PDF (256.28 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434486 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
مها ﻓﺆاد أﺑﻮ ﺣﻄﺐ* | ||||
أستاذ صحة الطفل رئيس مجلس قسم رياض الأطفال، كلية التربية - جامعة حلوان - مصر. | ||||
Abstract | ||||
يقدم هذا البحث إرشادات تربوية وصحية شاملة حول كيفية تهيئة الأبناء لاستقبال العام الدراسي الجديد في ظل جائحة كورونا، مستندًا إلى منظور وقائي قائم على تعزيز الوعي الصحي. يؤكد البحث على الدور المحوري للأسرة والمدرسة في تدريب الأطفال على الالتزام بالإجراءات الاحترازية مثل قياس درجة الحرارة يوميًا، ارتداء القناع الطبي، غسل اليدين بانتظام، والتباعد الاجتماعي. ويوضح أن هذه العادات يجب أن تُغرس مبكرًا داخل المنزل كي تتحول إلى سلوكيات يومية مألوفة لدى الطفل. كما يُبرز البحث أهمية إعداد الأطفال نفسيًا لتقبل التعليم في ظل ظروف صحية استثنائية، مع التركيز على الأطفال الذين يعانون من أمراض مزمنة، وضرورة توفير بدائل تعليمية لهم. ويتطرق البحث إلى دور المدرسة في تنظيم الفصول، وتعقيم المرافق، ومنع مشاركة الأدوات الشخصية. ويخلص إلى أن نجاح العام الدراسي مرهون بالتنسيق والتكامل بين الأسرة والمدرسة في تفعيل ثقافة صحية وقائية تضمن بيئة تعليمية آمنة ومحفزة. This study provides comprehensive educational and health-oriented guidance on preparing children to begin a new school year amid the COVID-19 pandemic, emphasizing a preventive, health-conscious approach. It underscores the pivotal roles of both family and school in training children to adhere to precautionary measures, including daily temperature checks, proper mask usage, regular handwashing, and maintaining social distancing. The research advocates for instilling these habits early at home so they become routine behaviors. It also highlights the psychological preparation required to help children adapt to a school environment under exceptional health conditions, especially those with chronic illnesses, who may need alternative learning options. The paper outlines the responsibilities of schools in organizing classrooms, sanitizing facilities, and avoiding the sharing of personal items. It concludes that the success of the academic year depends on coordinated efforts between families and educational institutions to establish a preventive health culture and ensure a safe and supportive learning environment. | ||||
Keywords | ||||
الوعي الصحي; العودة إلى المدرسة; جائحة كورونا; الإجراءات الوقائية; التهيئة النفسية; أمراض الأطفال; التعليم الآمن | ||||
Statistics Article View: 35 PDF Download: 11 |
||||