عشر قواعد ذهبية للوقاية من فيروس كورونا داخل المدرسة | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 39, October 2020, Page 241-247 PDF (379.4 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434493 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
هانم أﺣﻤﺪ ﺣﺴﻦ ﺷﺤﺎﺗﻪ أﺑـﻮ اﻟﻨيل* | ||||
مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية - كلية التربية جامعة بنها - مصر | ||||
Abstract | ||||
يعرض هذا البحث إجراءات وزارة التربية والتعليم المصرية في التعامل مع بدء العام الدراسي الجديد 2020/2021 في ظل جائحة كورونا، مركّزًا على التحديات التي كشفتها الأزمة في البنية التحتية للمدارس مثل ضعف التهوية، ازدحام الفصول، وقلة الوعي باستخدام أدوات الوقاية. يستعرض البحث خطة الوزارة في تقسيم أيام الحضور الدراسي وفق مراحل التعليم ونوع المدارس (فترة واحدة أو فترتين)، إلى جانب تفعيل التعليم عن بُعد للصفوف الأعلى باستخدام منصات إلكترونية كـ"إدمودو" والقنوات التعليمية. كما يقدم البحث عشر قواعد ذهبية للوقاية داخل المدرسة، أقرها قطاع الطب الوقائي، تشمل النظافة الشخصية، التباعد الجسدي، التهوية الجيدة، وتجنب الأماكن المزدحمة، إلى جانب التركيز على التهيئة النفسية للأطفال للعودة إلى المدرسة دون قلق. ويؤكد على أهمية التكامل بين وزارة التعليم، الصحة، الأسرة، والمدرسة لضمان بيئة تعليمية آمنة وصحية تراعي الجوانب النفسية والوقائية للأطفال. This paper presents Egypt’s Ministry of Education’s strategies for the 2020/2021 academic year in light of the COVID-19 pandemic, focusing on the infrastructural challenges revealed by the crisis—such as poor ventilation, overcrowded classrooms, and limited awareness of personal protection. The study outlines attendance adjustments based on school types (single or double shifts) and grade levels, while promoting distance learning for upper grades through platforms like Edmodo and educational TV channels. It introduces ten “golden rules” issued by the Preventive Medicine Department for school-based COVID-19 prevention. These rules include hand hygiene, physical distancing, proper ventilation, and avoiding crowded spaces. The paper also emphasizes the psychological preparation of children for returning to school calmly and responsibly. It concludes that a collaborative approach involving the Ministry of Education, the Ministry of Health, families, and schools is essential to ensure a safe and supportive learning environment during the pandemic. | ||||
Keywords | ||||
الوقاية المدرسية; كوفيد-19; العام الدراسي; إدمودو; التعليم المدمج; الصحة النفسية; التباعد الجسدي | ||||
Statistics Article View: 41 PDF Download: 12 |
||||