التوازن بين التعليم والسلامة في ظل جائحة كورونا | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 39, October 2020, Page 249-252 PDF (171.52 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434495 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ﻳﻮﺳﻒ ﻓﺮﻳﺪ* | ||||
أستاذ طب الأطفال بجامعة حلوان - مصر. | ||||
Abstract | ||||
يبحث هذا البحث في كيفية تحقيق التوازن بين حق الأطفال في التعليم وضمان سلامتهم في ظل جائحة كوفيد-19، مشيرًا إلى المخاوف المشروعة لدى الأسر بشأن عودة الدراسة واحتمال الإصابة بالعدوى، في مقابل مخاطر الانقطاع عن التعليم وما يترتب عليه من آثار نفسية ومعرفية. يستعرض البحث رأي المنظمات الدولية، مثل اليونيسف ومنظمة الصحة العالمية، التي تدعو إلى عودة الأطفال للمدارس مع اتخاذ الاحتياطات اللازمة. يوضح البحث أن خطر العدوى في المدارس قد يكون أقل منه في المنازل، مشيرًا إلى دور المدارس في تطبيق إجراءات وقائية تشمل التباعد، غسل اليدين، ارتداء الكمامات، التهوية الجيدة، والتغذية الصحية. كما يتناول أهمية التأهيل النفسي للأطفال من خلال التوعية التدريجية، إشراكهم في فهم التغيرات، وطمأنتهم بشأن سلامتهم داخل المدارس. ويؤكد على ضرورة دعم الأسرة للطفل عاطفيًا، والحرص على عدم نقل مشاعر القلق إليه، مع التفاعل مع المدرسة لإبلاغها بأي علامات توتر قد تظهر عليه. يخلص البحث إلى أن نجاح العودة للمدرسة يرتبط بالتعاون بين الأسرة والمدرسة وتوفير بيئة صحية ونفسية آمنة. This study addresses the challenge of balancing children's right to education with their safety amid the COVID-19 pandemic. It highlights the legitimate concerns of families about the risk of infection upon school reopening, weighed against the psychological and cognitive consequences of prolonged school absence. The study references positions from international organizations such as UNICEF and the WHO, which support school reopening under strict health protocols. It argues that infection risk may be lower in schools than at home, provided that schools enforce safety measures such as social distancing, hand hygiene, mask-wearing, proper ventilation, and healthy nutrition. The research also emphasizes the importance of children's psychological preparation through open communication, gradual awareness, and reassurance about safety measures. It advises parents to avoid projecting anxiety onto their children, and to collaborate with schools in identifying signs of stress. The study concludes that the success of the school year depends on coordinated efforts between families and educational institutions to ensure a safe and psychologically supportive environment. | ||||
Keywords | ||||
التعليم الآمن; العودة إلى المدرسة; كوفيد-19; الصحة النفسية; الإجراءات الوقائية; دور الأسرة; التهيئة النفسية | ||||
Statistics Article View: 32 PDF Download: 10 |
||||