دعم تعلم الأبناء في ظل كورونا COVID-19 | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 39, October 2020, Page 253-258 PDF (185.8 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434496 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ﻣﺎﺟﺪة ﻣﺼﻄﻔﻰ السيد* | ||||
أستاذ المناهج و ُط ُرق التدريس المتفرغ - مصر. | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث التحديات التي فرضتها جائحة كوفيد-19 على العملية التعليمية، مع التركيز على دور الأسرة والمدرسة في دعم تعلم الأبناء خلال هذه المرحلة الاستثنائية. يعرض البحث أهمية التحول إلى التعليم الهجين الذي يجمع بين التعليم التقليدي والتعليم عن بُعد، ويوضح أن هذه الأزمة أظهرت الحاجة إلى تطوير المناهج الدراسية لتشمل مهارات البحث الذاتي والتعلم الرقمي والأنشطة الذكية. كما يشدد على ضرورة تدريب المعلمين على استخدام التكنولوجيا وتطوير أساليب التقييم لقياس الجوانب المعرفية والوجدانية والمهارية لدى الطلاب. ويبرز البحث تجارب دولية رائدة (مثل اليابان، ماليزيا، والولايات المتحدة) في توظيف التعليم الإلكتروني، داعيًا إلى الاستفادة منها عربياً. كما يناقش الدور المتصاعد للأسرة في تعزيز الوعي الصحي والنفسي والاجتماعي لدى الأبناء، وتنمية ثقافة الحوار والالتزام بالممارسات الوقائية. ويخلص البحث إلى أن نجاح العملية التعليمية في ظل الأزمات يتطلب رؤية شاملة، تعاونًا مؤسسيًا، وتطويرًا مستمرًا يعتمد على البحث العلمي والمواكبة التقنية. This study addresses the educational challenges posed by the COVID-19 pandemic, focusing on the joint roles of families and schools in supporting children's learning during this exceptional period. It emphasizes the importance of transitioning to blended learning that combines traditional and remote instruction, and highlights the urgent need to redesign curricula to incorporate self-directed learning, digital skills, and smart educational activities. The study underscores the necessity of training teachers in technology use and enhancing assessment tools to evaluate cognitive, emotional, and practical student development. Drawing on successful international models (e.g., Japan, Malaysia, and the U.S.), the research advocates for their adaptation in the Arab world. It also examines the increasing responsibility of families in promoting children’s health, psychological well-being, and social growth, while fostering dialogue and adherence to preventive practices. The study concludes that educational success during crises requires a comprehensive vision, institutional cooperation, and continuous reform based on rigorous research and technological adaptation. | ||||
Keywords | ||||
التعليم الهجين; جائحة كورونا; دعم الأسرة; التعليم الرقمي; المناهج الذكية; تقويم التعلم; تطوير المعلم | ||||
Statistics Article View: 38 PDF Download: 10 |
||||