الذكاء الوجداني كمتغيِّر وسيط بين أساليب المعاملة الوالدية وإدراك إساءة المعاملة لدى الأطفال | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 38, June 2020, Page 97-108 PDF (256.64 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434507 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ﺻﺒﺮي ﺳﻴﺤﻪ* | ||||
@ دراسة حصل بها الباحث علي درجة دكتوراه الفلسفة في الآداب تخصص علم النفس الاجتماعي، قسم علم النفس - كلية الآداب - جامعة المنيا 2016، إشراف أ. د. بركات حمزة حسن، أستاذ علم النفس جامعة المنيا. | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية وإدراك الأطفال لأفعال الإساءة، من خلال دراسة الدور الوسيط للذكاء الوجداني. يستند إلى فرضية أن الأطفال لا يدركون الإساءة بناءً فقط على حدوثها، بل وفقًا لسياقاتهم الانفعالية والاجتماعية ومدى نضجهم الانفعالي. استخدم الباحث منهجًا وصفيًا ارتباطيًا مقارنًا على عينة من طلاب المرحلة الإعدادية، وأدوات شملت مقاييس للذكاء الوجداني، أساليب المعاملة الوالدية، وإدراك الإساءة. تشير النتائج إلى أن الذكاء الوجداني يسهم بفعالية في تفسير التباين في إدراك الإساءة، حيث لوحظ أن الأطفال ذوي الذكاء الوجداني المرتفع أقل إدراكًا لبعض أفعال الإساءة كالعقاب أو التهديد، وهو ما يعكس قدرتهم على التكيف وإدارة الانفعالات. كما تبين وجود ارتباط إيجابي بين أسلوبي الحزم والتسامح في التربية والذكاء الوجداني، في حين ارتبط التسلط سلبًا به. وخلصت الدراسة إلى أهمية إدراج الذكاء الوجداني كمتغير وسيط في البحوث المستقبلية حول الطفولة، مع ضرورة تطوير برامج أسرية ومجتمعية تقلل من أثر الأساليب التسلطية وتعزز المهارات الانفعالية لدى الأطفال. This study investigates the relationship between parenting styles and children's perception of maltreatment, focusing on the mediating role of emotional intelligence. It posits that children’s recognition of maltreatment is influenced not only by the actual occurrence of abusive acts but also by their emotional maturity and the socio-emotional context. The research employed a descriptive, correlational, and comparative method using a sample of preparatory school students. Instruments included standardized measures of emotional intelligence, parenting styles, and perception of maltreatment. Findings reveal that emotional intelligence plays a significant role in how children interpret potentially abusive situations. Children with higher emotional intelligence are less likely to perceive certain actions, such as punishment or threats, as maltreatment due to their better emotional regulation and adaptability. Additionally, authoritative and permissive parenting styles were positively correlated with emotional intelligence, whereas authoritarian style showed a negative correlation. The study concludes by emphasizing the need to incorporate emotional intelligence as a key mediator in future child development research and calls for family and community-based programs to reduce authoritarian practices and support emotional skill development in children. | ||||
Keywords | ||||
الذكاء الوجداني; إدراك الإساءة; المعاملة الوالدية; التسلط; الحزم; التسامح; الطفولة; الذكاء الانفعالي | ||||
Statistics Article View: 47 PDF Download: 24 |
||||