تحديات التعليم المرتكز على المنزل للأطفال ذوي الإعاقة أثناء جائحة كوفيد-19 | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 38, June 2020, Page 121-135 PDF (293.08 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434512 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أﻣﻞ ﻋﺰت ﻋﻠﻲ* | ||||
معالج لغة بمؤسسة هوب سيتي وعضو بجمعية علم النفس الأمريكية. | ||||
Abstract | ||||
يبحث هذا المقال في التحديات التي واجهت التعليم المنزلي للأطفال ذوي الإعاقة خلال جائحة كوفيد-19، مستعرضاً دور الأسرة كمكون أساسي في العملية التعليمية عند غياب البيئة المدرسية التقليدية. يُبرز أهمية تمكين الأسر من أداء أدوار متعددة مثل التعليم والتأهيل والتواصل في ظل إغلاق المدارس وصعوبة الوصول إلى خدمات الدعم. كما يناقش المقال مفهوم التعليم المرتكز على المنزل، وأسباب تفضيله لبعض الأطفال ذوي الإعاقة، مشيراً إلى فوائده مثل الراحة النفسية، ومشاركة الأسرة الفعالة، وتطوير المهارات الحياتية. وعلى الرغم من ذلك، يواجه هذا النمط من التعليم تحديات تتعلق بنقص الموارد، وضعف البنية التكنولوجية، وغياب البرامج التعليمية المترجمة للعربية، ونقص وعي بعض الأسر. كما يناقش المقال صعوبة الوصول إلى بعض المناطق النائية لتدريب الأسر، والحاجة إلى إعداد متخصصين قادرين على دعم التعليم المنزلي. ويقترح في الختام ضرورة توفير برامج تدريبية مترجمة، وتخصيص موارد مالية، وبناء علاقة شراكة قوية بين الأسرة والمعلمين لدعم تعليم الأطفال ذوي الإعاقة في أوقات الطوارئ. This article addresses the challenges of home-based education for children with disabilities during the COVID-19 pandemic, highlighting the vital role of families in compensating for the absence of traditional school environments. It emphasizes empowering families to take on multiple roles—including teaching, rehabilitation, and communication—during school closures and limited access to support services. The article defines home-based education and discusses why it is preferred for certain children with disabilities, citing benefits such as emotional comfort, active family involvement, and development of life skills. However, it also explores the barriers to effective implementation, including limited resources, weak technological infrastructure, lack of Arabic-translated educational programs, and insufficient family awareness. It further notes the difficulty of reaching remote areas for family training and the shortage of trained specialists. The article concludes with recommendations such as developing translated training programs, allocating financial resources, and building strong partnerships between families and educators to support inclusive education during emergencies. | ||||
Keywords | ||||
الأطفال ذوو الإعاقة; التعليم المنزلي; جائحة كوفيد-19; الأسرة; تكنولوجيا التعليم; التعلم عن بعد; التأهيل المنزلي | ||||
Statistics Article View: 33 PDF Download: 10 |
||||