التوحد في ظل جائحة كورونا | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 38, June 2020, Page 157-161 PDF (174.08 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434519 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ﻋﺎﺋﺸﺔ ﻋﺒﺪ اﻟﻠﻄﻴﻒ* | ||||
إخصائية علاج وظيفي ومديرة الجمعية الأردنية للتوحد - وناشطة في مجال حقوق الأشخاص ذوي الإعاقة.. | ||||
Abstract | ||||
يركز هذا البحث على التحديات التي واجهها الأطفال ذوو اضطراب طيف التوحد وأسرهم خلال جائحة كورونا، حيث فرضت ظروف العزل والحظر الشامل تغيرات مفاجئة في الروتين اليومي، وهو ما يمثل أحد أبرز الصعوبات لهؤلاء الأطفال. يشير البحث إلى أن إغلاق مراكز التأهيل والتعليم، إضافة إلى اضطرار الأهالي للبقاء في المنزل وممارسة أدوار متعددة، أدى إلى ضغوط نفسية غير مسبوقة على الأطفال وأسرهم. كما يناقش البحث محدودية فعالية التعليم والعلاج عن بعد بالنسبة للأطفال ذوي التوحد، بسبب حاجتهم إلى تدخلات فردية مباشرة وحسية يصعب توفرها عبر الوسائط الرقمية. يعرض أيضاً الصعوبات التقنية والمالية التي حالت دون استفادة العديد من الأسر من خدمات العلاج عن بعد، إضافة إلى الآثار السلبية للحرمان من الحركة واللعب الخارجي. ويركز البحث على ضرورة تمكين الأسر وتدريبها لتقديم الدعم المناسب، وتكييف العلاج عن بعد ليكون أكثر فعالية. ويختتم بالدعوة إلى أن تكون الجائحة درسًا يدفع إلى إعادة النظر في سياسات الرعاية، وضمان استجابة مرنة وشاملة لاحتياجات الأطفال ذوي التوحد في أوقات الأزمات. This study addresses the challenges faced by children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and their families during the COVID-19 pandemic. The sudden changes in daily routines due to lockdown and social distancing measures posed significant difficulties for children with autism, who typically struggle with unexpected shifts. The closure of rehabilitation and educational centers, combined with the pressure on families to manage multiple responsibilities at home, led to unprecedented psychological stress. The study highlights the limited effectiveness of remote education and therapy for autistic children, who require individualized, hands-on, and sensory-based interventions not easily delivered through digital platforms. It also points to technological and financial barriers that prevented many families from accessing online services, along with the negative effects of restricted physical movement and lack of outdoor play. The study calls for empowering and training families to provide adequate support and adapting remote therapy methods to meet individual needs more effectively. It concludes by urging policymakers to learn from the pandemic and adopt more flexible and inclusive care systems that ensure comprehensive support for autistic children during crises. | ||||
Keywords | ||||
التوحد; اضطراب طيف التوحد; جائحة كورونا; الأطفال ذوو الإعاقة; العلاج عن بعد; الدعم الأسري; التغير في الروتين | ||||
Statistics Article View: 45 PDF Download: 12 |
||||