واقع تنشئة الطفل في زمن كورونا | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 38, June 2020, Page 169-180 PDF (150.65 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.434522 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﻤــﻮد اﻟﻌﻄــــﺎر* | ||||
أستاذ مساعد - جامعة الباحة - السعودية. | ||||
Abstract | ||||
يناقش هذا البحث أثر جائحة كورونا على تنشئة الطفل في مختلف أبعادها النفسية، الاجتماعية، البيئية، والصحية، من خلال رصد التغيرات التي طرأت على حياة الأطفال بسبب الحجر الصحي والعزل الاجتماعي. يوضح البحث أن الطفل بطبيعته هشّ وعرضة للتأثر بالأزمات، وأن غلق المؤسسات التعليمية، وحرمان الطفل من بيئته التفاعلية المعتادة، ولّد مشاعر الخوف والقلق، وأدى إلى اضطرابات سلوكية وصحية. يشدد على أهمية بناء علاقة حوارية بين الوالدين والطفل تقوم على التفاهم والاحترام، وتعزز من شعوره بالأمان والانتماء. كما يعالج البحث أبعاداً حيوية في بيئة الطفل مثل النظافة، التغذية، الوقاية، وإدارة مشاعره، ويدعو إلى استثمار العزل كفرصة لتقوية شخصية الطفل وتعليمه مهارات حياتية. كما يبرز أهمية تعزيز الحس البيئي، وتشجيع الطفل على السلوكيات الصحية والوقائية. يخلص البحث إلى ضرورة تبني الأسرة لاستراتيجيات علمية وتربوية قائمة على التواصل الهادئ والتوجيه الواعي بما يسهم في التكيف الإيجابي للطفل مع الأزمات. This study explores the impact of the COVID-19 pandemic on child upbringing across psychological, social, environmental, and health dimensions. It highlights the significant changes in children's lives due to quarantine and social isolation, emphasizing their vulnerability to crises. The closure of educational institutions and the disruption of children's interactive environments generated fear, anxiety, and behavioral and health disorders. The paper underscores the importance of fostering open dialogue between parents and children, grounded in understanding and respect, to instill a sense of security and belonging. It also addresses key aspects of children's environments, such as hygiene, nutrition, emotional regulation, and preventative care, advocating for the home lockdown to be viewed as an opportunity to strengthen the child's personality and teach life skills. The study calls for enhanced environmental awareness and the promotion of healthy and preventive behaviors. It concludes with a call for families to adopt scientific and educational strategies based on calm communication and conscious guidance to help children positively adapt to crises. | ||||
Keywords | ||||
تنشئة الطفل; جائحة كورونا; القلق عند الأطفال; الحوار الأسري; الصحة النفسية; الوقاية; البيئة الأسرية; المهارات الحياتية | ||||
Statistics Article View: 37 PDF Download: 11 |
||||