Examining Gender Representation in English as a Foreign Language Textbooks Using Critical Discourse Analysis | ||||
أركايفيا مجلة العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية والترجمة | ||||
Volume 1, Issue 1, July 2025, Page 80-103 PDF (630.32 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/arciv.2025.396534.1005 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
Nisreen Akram Abdelhafiz Abdallah ![]() ![]() ![]() | ||||
1University of Bahrain | ||||
2New Mexico State University | ||||
Abstract | ||||
تتناول هذه الدراسة، التي تتبع منهج التحليل النقدي للخطاب، تمثيلات النوع الاجتماعي في كتابي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL): Pathways Foundations لتشيس (2013) وPathways 1 لفيتيغ ونجافي (2014)، في جامعة العلوم التطبيقية للشرق الأوسط (UAME). اعتمدت الدراسة نموذج فيركلاف الثلاثي الأبعاد (2015) لتحليل النصوص من خلال الوصف، والتفسير، والتأويل، كما ورد في كتب تعليم اللغة الإنجليزية. وقد تم تطبيق نموذج التحليل النقدي للخطاب من خلال تحليل التمثيل البصري، واستخدام اللغة، وتكرار وأنواع الأنشطة، والأنشطة الاجتماعية والمنزلية المعروضة في الكتابين. وقد أتاح كل من الوصف والتفسير والتأويل إجراء تحليل شامل للنصين، كاشفًا العلاقة بين المحتوى والسياقات الاجتماعية والسياسية. ومن خلال تحليل الكتب الدراسية في ضوء هذه السياقات الثلاثة، تم التوصل إلى رؤى حول مظاهر الظلم الواضحة والمخفية المرتبطة بعلاقات القوة المتعلقة بالنوع الاجتماعي. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن كلا كتابي تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أظهرا تحيزًا في تمثيل الذكور والإناث ضمن السياقات الثلاث. This critical discourse approach study examines gender representations in Chase (2013) and Fettig and Najafi (2014) English as a Foreign Language (EFL) textbooks, Pathways Foundations and Pathways 1, at University of Applied Sciences Middle East (UAME). The study followed Fairclough’s (2015) three-dimensional model to deconstruct the texts via description, interpretation, and explanation found in the EFL textbooks. The model of Critical discourse analysis was applied via pictorial representation; language use; frequency and types of activities; social and domestic activities presented within the two textbooks. Description, interpretation, and explanation allowed a complete analysis of both texts revealing the relationship between content, social, and political contexts. Analyzing the textbooks through the lenses of the three contexts provided insights to clear and hidden injustices in connection to power relations related to gender. The results of the study indicated both English as Foreign Language (EFL) textbooks demonstrated biased regarding females and males within the three contexts. | ||||
Keywords | ||||
critical discourse analysis; gender representation; stereotypes; EFL textbooks; Middle Eastern universities | ||||
Statistics Article View: 49 PDF Download: 62 |
||||