العـلاقـة بيـن اليقظـة الذهنيــة والاتجـاه نحـو المخــدرات لـدى طـلاب المـرحلـة المتـوسطـة بمـدينـة جـــدةThe Relationship Between Mindfulness and Tendency Towards Addiction on Middle School Students in Jeddah | ||||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||||
Volume 34, Issue 34.2, June 2025, Page 337-364 PDF (930.92 K) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/jeor.2025.435296 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
عبدالله المهداوي; سامي رداد | ||||
كلية التربية جامعة الملك عبد العزيز | ||||
Abstract | ||||
هدفت هذه الدراسة إلى بحث العلاقة بين اليقظة الذهنية والاتجاه نحو إدمان المخدرات لدى طلاب المرحلة المتوسطة. تكونت عينة الدراسة من 110 طالب من المرحلة المتوسط. تم تقييم اليقظة الذهنية باستخدام النسخة العربية لمقياس العوامل الخمسة لليقظة الذهنية (البحيري وآخرون 2014)، والاتجاه نحو إدمان المخدرات باستخدام مقياس الاتجاه نحو إدمان المخدرات (أبوبكر مرسي،1998). أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية سالبة ذات دلالة احصائية عند مستوى 0.01 بين اليقظة الذهنية وأبعادها والاتجاه نحو إدمان المخدرات وابعاده لدى طلاب المرحلة المتوسطة. وتوصي الدراسة بالاهتمام بإجراء تقييمات علَى أوقات أطول للاتجاه نحو إدمان المخدرات، حيث يُعدُّ المراهقون والشباب أكثر عرضة لتطور مشكلات التعاطي والإدمان بأنواعه المختلفة. عقْدُ ندوات توعوية للمعلمين والاختصاصيين في المدارس وأولياء الأمور حول خصائص اليقظة الذهنية ومدى تحسنها بالتدريب والممارسة؛ من أجل إحداث فرق ملموس في الاستفادة منها في مواجهة المشكلات وكسب المهارات. This study reports The Relationship Between Mindfulness and tendency towards addiction on Middle School Students. The study sample consisted of 110 middle school students. Mindfulness was assessed using the Arabic version of the Five Facet Mindfulness Questionnaire (Bahiri et al., 2014), while tendency towards addiction was assessed using the Drug Addiction Attitude Scale (DAS) (Mohammed, 1998). The findings showed a statistically significant negative correlation at the level of 0.01 between mental alertness and its dimensions and the trend towards drug addiction and its dimensions among middle school students. The study recommends that attention be paid to longer-time assessments of the trend towards drug addiction, as adolescents and young adults are more likely to develop problems of abuse and addiction of various kinds. Holding awareness seminars for teachers, specialists in schools and parents on the characteristics of mindfulness and the extent to which it improves with training and practice, in order to make a tangible difference in benefiting from it in facing problems and gaining skills. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: اليقظة الذهنية، الاتجاه نحو المخدرات، طلاب المرحلة المتوسطة.Keywords: Mindfulness; Tendency Towards Addiction; Middle School Students | ||||
Statistics Article View: 52 PDF Download: 30 |
||||