تطوير المدارس الثانوية الفندقية في ضوء متطلبات معايير الجودة ( دراسة ميدانية بمحافظات صعيد مصر ) | ||||
مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا | ||||
Article 1, Volume 63, Issue 63, April 2025, Page 15-30 | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/maeq.2025.435399 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
أيمن عبد الفتاح الضوى* ; صبرى الانصارى ابراهيم على; عبد الناصر أحمد خليل | ||||
قسم اصول التربية - كلية التربية بقنا - جامعة جنوب الوادى | ||||
Abstract | ||||
ملخص الدراسة باللغة العربية تعد إدارة الجودة الشاملة من أهم المفاهيم الإدارية الحديثة الأكثر انتشارا و استعمالا لتطوير أساليب العمل في مختلف مجالاته . تهدف هذه الدراسة إلى : تسليط الضوء على المقصود بالتعليم الفني التعرف على واقع المدارس الفندقية في ضوء متطلبات معايير الجودة . التعرف على التصور المقترح لتطوير المدارس الثانوية الفندقية في ضوء معايير الجودة المنهج المتبع في الدراسة اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. خلاصة نتائج الدراسة ... أسفرت الدراسة عن النتائج التالية : أن ما يزيد عن نصف المبحوثين من معلمى التعليم الثانوي الفندقي (56.5%) يرون أن مستوى أهمية مدي التنفيذ الفعلي للتطوير ممتاز، وان ما يقرب من ثلث المبحوثين (28.9%) يرون أن مستوى أهمية مدي التنفيذ الفعلي للتطوير جيد جداً، وأن (10%) منهم يرون أن مستوى أهمية مدي التنفيذ الفعلي للتطوير جيد، وأن (2.4%) منهم يرون أن مستوى أهمية مدي التنفيذ الفعلي للتطوير مقبول . الكلمات المفتاحية: تطوير - المدارس الفندقية = معايير الجودة Study summary in Arabic Developing hotel secondary schools in light of the requirements of quality standards ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ Total quality management is one of the most important modern management concepts that is most widespread and used to develop work methods in its various fields.. This study aims to: - Shedding light on what is meant by technical education - Identifying the reality of hotel schools in light of the requirements of quality standards.. Identify the proposed vision for developing hotel secondary schools in light of quality standards . The approach followed in the study The study followed the descriptive analytical method. Summary of the study results... The study yielded the following results: More than half of the hotel secondary education teachers surveyed (56.5%) believe that the level of importance of the extent of actual implementation of development is excellent, and nearly a third of the respondents (28.9%) believe that the level of importance of the extent of actual implementation of development is very good, and that (10%) ) of them believe that the level of importance of the extent of actual implementation of development is good, and (2.4%) of key words:Development - Hotel Schools = Quality Standards | ||||
Keywords | ||||
key words:Development; Hotel Schools = Quality Standards | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 56 |
||||