التفاعل بين استراتيجية المراجعة الالكترونية المولدة بالذكاء الاصطناعى(التلخيص/ الاسئلة الذاتية)ونمط الفواصل الزمنية (المتساوية/ الموسعة) في بيئة التعلم الإلكتروني المتباعد على تنمية الاحتفاظ بالتعلم والاستغراق المعرفي وتحسين النهوض الأكاديمي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم | ||||
تکنولوجيا التعليم: سلسلة دراسات وبحوث | ||||
Volume 35, Issue 5 - Serial Number 1, May 2025, Page 311-490 PDF (2.37 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/tesr.2025.435516 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
رضا إبراهيم عبد المعبود إبراهيم* ; مروة حسن حامد* | ||||
كلية التربية النوعية - جامعة عين شمس | ||||
Abstract | ||||
استهدف البحث الحالي دراسة أثر التفاعل بين استراتيجية المراجعة الإلكترونية المولدة بالذكاء الاصطناعي (التلخيص/ الأسئلة الذاتية) ونمط الفواصل الزمنية (المتساوية/ الموسعة) في بيئة التعلم الإلكتروني المتباعد على تنمية الاحتفاظ بالتعلم والاستغراق المعرفي وتحسين النهوض الأكاديمي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، واعتمد البحث على المنهج التجريبي، مستخدمًا التصميم التجريبي العاملي (2×2)، حيث تكونت عينة البحث من (140) طالبًا بالفرقة الثانية قسم تكنولوجيا التعليم، تم توزيعهم على أربع مجموعات تجريبية، خلال الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي (2024/2025)، اشتملت أدوات البحث على اختبار تحصيلي ومقياس الاستغراق المعرفي ومقياس النهوض الأكاديمي، وتم تحليل البيانات باستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية، حيث تم توظيف تحليل التباين ثنائي الاتجاه ANOVA في المقارنات البعدية للتوصل إلي الفروق بين المعالجات المختلفة. وأسفرت أهم النتائج عن وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعات التجريبية في كل من (الاختبار التحصيلي والاستغراق المعرفي) لصالح استراتيجية الأسئلة الذاتية للمراجعة الإلكترونية ببيئة التعلم الإلكتروني المتباعد، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين درجات الطلاب في الاختبار التحصيلي يرجع ذلك إلى تساوي أثر نمط الفواصل الزمنية (المتساوية/ الموسعة) بيئة التعلم الإلكتروني المتباعد، كما توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعات التجريبية في كل من (الاستغراق المعرفي والنهوض الأكاديمي) لصالح نمط الفواصل الزمنية المتساوية، وكذلك وجود فروق دالة احصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعات التجريبية للبحث في التحصيل المعرفي يرجع لتأثير التفاعل بين كل من استراتيجية المراجعة الإلكترونية المولدة بالذكاء الاصطناعي (التلخيص/ الأسئلة الذاتية) ونمط الفواصل الزمنية (المتساوية/ الموسعة) لصالح (استراتيجية الأسئلة الذاتية/ نمط الفواصل الموسعة)، بينما توجد فروق دالة احصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعات التجريبية للبحث في الاستغراق المعرفي يرجع لتأثير التفاعل بين كل من استراتيجية المراجعة الإلكترونية المولدة بالذكاء الاصطناعي (التلخيص/ الأسئلة الذاتية) ونمط الفواصل الزمنية (المتساوية/ الموسعة) لصالح (الأسئلة الذاتية/ المتساوية)، كما توجد فروق دالة احصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعات التجريبية للبحث في النهوض الأكاديمي يرجع لتأثير التفاعل بين كل من استراتيجية المراجعة الإلكترونية المولدة بالذكاء الاصطناعي (التلخيص/ الأسئلة الذاتية) ونمط الفواصل الزمنية (المتساوية/ الموسعة) لصالح (استراتيجية التلخيص/ نمط الفواصل المتساوية). وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثتان مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة The current research aimed to examine the effect of the interaction between an artificial intelligence-generated e-review strategy (summary/self-questions) and the time interval pattern (equal/extended) in a spaced e-learning environment on developing learning retention, cognitive engagement, and improving academic achievement among educational technology students. The research relied on the experimental approach, using the factorial experimental design (2 x 2), where the research sample consisted of (140) students in the second year of the Department of Educational Technology, who were distributed into four experimental groups, during the first semester of the academic year (2024/2025), The research tools included an achievement test, a cognitive absorption scale, and an academic advancement scale. The data were analyzed using a set of statistical methods, where two-way analysis of variance (ANOVA) was employed in post-test comparisons to reach differences between the different treatments. The most important results showed that there were statistically significant differences between the average scores of the experimental groups in both (the achievement test and cognitive absorption) in favor of the self-questions strategy for electronic review in the spaced e-learning environment, and the absence of statistically significant differences between the students’ scores in the achievement test. This is due to the equal effect of the time interval pattern (equal/extended) in the spaced e-learning environment. There are also statistically significant differences between the average scores of the experimental groups in both (cognitive absorption and academic advancement) in favor of the equal time intervals pattern, as well as the presence of statistically significant differences between the average scores of the individuals of the experimental groups for the research in cognitive achievement due to the effect of the interaction between each of the electronic review strategy generated by artificial intelligence (summary/self-questions) The pattern of time intervals (equal/extended) is in favor of (self-questioning strategy/extended interval pattern), while there are statistically significant differences between the average scores of the individuals of the experimental groups for the research on cognitive absorption due to the effect of the interaction between each of the electronic review strategy generated by artificial intelligence (summarization/self-questions) and the pattern of time intervals (equal/extended) in favor of (self-questions/equal). There are also statistically significant differences between the average scores of the experimental groups for the research on academic advancement due to the effect of the interaction between the electronic review strategy generated by artificial intelligence (summarization/self-questions) and the time interval pattern (equal/extended) in favor of (summarization strategy/equal interval pattern). In light of these findings, the researchers presented a set of recommendations and proposed research. | ||||
Keywords | ||||
بيئة التعلم الإلكتروني المتباعد; المراجعة الإلكترونية; الفواصل الزمنية; الاحتفاظ بالتعلم; الاستغراق المعرفي; النهوض الأكاديميspaced e-lear؛ e-review؛ time slots؛ learning retention؛ cognitive absorption؛ academic advancement | ||||
Statistics Article View: 65 PDF Download: 76 |
||||