المعبود إخت - إخ سسف في مصر القديمة | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Volume 76, Issue 76, January 2025 | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2024.328543.2830 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
دينا يوسف ![]() | ||||
جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
الهدف من الدراسة، معرفة المعبود إخت سسف (ألقابه- وظائفه- أسمائه- هيئاته)، وذلك من خلال المناظر والنصوص المختلفة، ويُعد المعبود إخت سسف من المعبودات الحارسة، وظهر في الدولة الحديثة، وانتشرت عبادته بعد ذلك في العصر المتأخر، وفي العصر البطلمي بشكل أوسع، وهو يُعد شكل من أشكال المعبود سوبك، وكان يحل محله على الآثار وعُبد في الفيوم، كما يُعد شكل من أشكال المعبود ست، ظهر في ألقاب ست اسم سفسف (الذي يحرق)، وكُتبت اسماء المعبود إخت سسف بأشكال متعددة على الآثار، وتُعد المصادر التي تذكر المعبود إخت سسف قليلة، وبالرغم من ذلك تتضح أهمية هذا المعبود على الآثار على أعتاب المعابد، ومناظر صحوة الملك، وربما كان له أهمية واضحة في منطقة الواحات The aim of the study is to understand the deity Ikht Sesf (his titles, functions, names, and forms) through scenes and texts. Ikht Sesf is considered one of the protective deities and appeared during the New Kingdom. His worship spread during the Late Period and more widely during the Ptolemaic Periodو He is considered a form of the deity Sobek and replaced him in inscriptions, being worshipped in Faiyum. He is also considered a form of the deity Set, as seen in Set's titles, including the one who burns. The names of the deity Ikht Sesf have been inscribed in various forms on monuments. Sources mentioning the deity Ikht Sesf are somewhat limited, his importance is evident on monuments at temple thresholds and in scenes of the king's awakening. He may have had significant importance in the Oasis region. | ||||
Keywords | ||||
إخت سسف; إخ سسف; خسسف; خسسي | ||||
Statistics Article View: 45 |
||||