التجسيد الذاتي لصورة البطل في العصر المملوكي الأول | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Volume 76, Issue 76, January 2025 | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2024.342479.2886 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
اسماء عوده عيد الحولي المريعات ![]() | ||||
كلية الآداب - جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
ترتقى البطولة إلى درجة القدسية والتنزيه، ولهذا لم يكن غريباً أن يطلق توماس كارليل على كتابه عنوان (البطل وعبادة البطولة) فالبطولة لا تمنح نفسها إلا لأشخاص يستحقونها، يقول قابل رشيد "تظل فكرة البطل الحقيقى حلماً يراود خيال كل طموح وغاية تتقاصر دونها الهمم وتتراجع دون أعتابها الأقران، ولا تكاد فكرة البطل الحقيقى سوى في عدد محدود من أولئك الذين خلد التاريخ ذكرهم، ولكن في الوقت نفسه يبقى لتلك الحقيقة ظل ينعكس على هؤلاء الطامحين إلى المعالى ويأتى الغلو والمبالغة وسيلة لرسم الصورة الكاملة للبطل في ظل الحقيقة ليعكسها وجنان المتلقى حقيقة كاملة. Heroism rises to the level of sanctity and sanctification, and for this reason it was not strange that Thomas Carlyle titled his book (The Hero and the Worship of Heroism) as heroism only grants itself to people who deserve it. Qabel Rashid says, “The idea of the true hero remains a dream that haunts the imagination of every ambitious person and a goal that all ambitions fall short of and peers retreat from its threshold. The idea of the true hero is hardly found except in a limited number of those whose memory has been immortalized by history, but at the same time, that truth remains a shadow that is reflected on those who aspire to the highest, and exaggeration and hyperbole come as a means to draw the complete picture of the hero in the shadow of the truth so that it and the recipient’s mind reflect a complete truth that is evident to the eye.” | ||||
Keywords | ||||
التجسيد الذاتي; لصورة البطل; في العصر المملوكي الأول | ||||
Statistics Article View: 39 |
||||