تطوير منهج العلوم المتكاملة بالصف الأول الثانوي في ضوء مهارات الاقتصاد المعرفي (تصور مقترح) | ||||
دراسات فى التعليم الجامعى | ||||
Volume 68, Issue 68, July 2025, Page 71-166 PDF (1.11 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/deu.2025.436685 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ايمان محمد احمد فاضل* | ||||
مدرس مناهج وطرق تدريس العلوم بكلية التربية جامعة الوادى الجديد | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث: يهدف البحث الحالي إلى إعداد تصور مقترح لتطوير منهج العلوم المتكاملة بالصف الأول الثانوي في ضوء مهارات الاقتصاد المعرفي، في ضوء تحليل محتوى النسخة المعتمدة من الكتاب المدرسي الصادر عن وزارة التربية والتعليم للعام الدراسي 2024/2025م. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وتم إعداد أداتي تحليل إحداهما لتحليل المحتوى والأخرى لتحليل الأهداف استنادًا إلى قائمة مهارات الاقتصاد المعرفي للصف الأول الثانوي، وقد أظهرت النتائج عدة نتائج أهمها: تفاوت نسب تضمين المهارات في محتوى المنهج، حيث جاءت المهارات العقلية العليا في المرتبة الأولى بنسبة (21.69%)، تلتها مهارات التواصل العلمي (20.11%)، ثم مهارات إدارة المعرفة (13.76%)، في حين سجلت المهارات الرقمية والتقنية أقل نسبة (6.35%)، كما أسفرت النتائج أن نسبة تضمين مهارات الاقتصاد المعرفي في الأهداف العامة ككل لمنهج العلوم المتكاملة للصف الأول الثانوي بلغت ( 17.87) والاجرائية بلغت (6.25) واستنادًا إلى هذه النتائج، تم إعداد تصور مقترح لتطوير منهج العلوم المتكاملة للصف الأول الثانوي في ضوء مهارات الاقتصاد المعرفي. Abstract: The current study aimed to develop a proposed framework for developing the Integrated Science curriculum for first-year secondary students in light of selected knowledge economy skills, through analyzing of the officially approved textbook issued by the Ministry of Education for the academic year 2024/2025. The researcher employed the descriptive analytical method and developed two instruments: one for content analysis and the other for analyzing the curriculum objectives, both based on a list of knowledge economy skills appropriate for the first-year secondary level. The findings revealed several key results, most notably the varying degrees of inclusion of these skills within the curriculum content. Higher order thinking skills ranked first with a percentage of 21.69%, followed by scientific communication skills at 20.11%, and knowledge management skills at 13.76%. Digital and technological skills registered the lowest inclusion rate at 6.35%. Moreover, the results showed that the inclusion rate of knowledge economy skills in the general objectives of the Integrated Science curriculum was 17.87%, while in the procedural objectives it was 6.25%. Based on these findings, a proposed framework was developed for developing the Integrated Science curriculum for first-year secondary students based on knowledge of economic skills. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: منهج العلوم المتكاملة; مهارات الاقتصاد المعرفي; تصور مقترح. Integrated Science Curriculum؛ Knowledge Economy Skills؛ Proposed Vision | ||||
Statistics Article View: 44 PDF Download: 33 |
||||