برنامج قائم علي العلاج ما وراء المعرفي في خفض اضطراب القلق الاجتماعي وتقديم الذات الكمالي لدى عينة من طلاب كلية التربية | ||||
مجلة الإرشاد النفسي | ||||
Volume 83, Issue 2, August 2025, Page 1-133 PDF (3.3 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/cpc.2025.437724 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
إسلام رمضان ابراهيم | ||||
مدرس الصحة النفسية والإرشاد النفسي كلية التربية- جامعة عين شمس | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث هدفت الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على العلاج ما وراء المعرفي في خفض اضطراب القلق الاجتماعي وتقديم الذات الكمالي لدى عينة من طلاب كلية التربية. اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي، باستخدام تصميم المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، مع القياس القبلي والبعدي والتتبعي. وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (20) طالبًا وطالبة من طلاب كلية التربية بجامعة عين شمس، تراوحت أعمارهم الزمنية بين (20–21) سنة، بمتوسط عمري قدره (20.33) سنة، وانحراف معياري (0.53). وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين: إحداهما تجريبية خضعت للبرنامج العلاجي القائم على فنيات العلاج ما وراء المعرفي، والأخرى ضابطة لم تتلق أي تدخل. واستخدم الباحث مقياس القلق الاجتماعي للبالغين (SAQ) من إعداد (2015) Caballo et al., ، وكذلك مقياس تقديم الذات الكمالي من إعداد (2003) Hewitt et al., ، بعد ترجمتهما بواسطة الباحث والتحقق من الصدق والثبات، للتحقق من كفاءتهما السيكومترية، كما أعد البرنامج العلاجي. وقد اشتمل البرنامج على (20) جلسة استندت إلى فنيات العلاج ما وراء المعرفي مثل: تدريب الانتباه (ATT)، اليقظة الذهنية المنفصلة، واستكشاف المعتقدات الميتامعرفية، بهدف إعادة بناء العمليات المعرفية المسؤولة عن استمرارية اضطراب القلق الاجتماعي وتقديم الذات الكمالي. وأظهرت نتائج الدراسة فاعلية البرنامج ما وراء المعرفي في خفض اضطراب القلق الاجتماعي وتقديم الذات الكمالي، كما أظهرت النتائج استمرار أثر البرنامج بعد فترة من تطبيقه. الكلمات المفتاحية. العلاج ما وراء المعرفي Metacognitive therapy . اضطراب القلق الاجتماعي Social anxiety disorder. تقديم الذات الكمالي Perfectionistic Self-Presentation. A Program Based on Metacognitive Therapy for Reducing Social Anxiety Disorder and Perfectionistic Self-Presentation Among Faculty of Education Students Abstract The present study aimed to examine the effectiveness of a metacognitive therapy-based program in reducing social anxiety disorder and perfectionistic self-presentation among a sample of Faculty of Education students. The study employed a quasi-experimental design utilizing experimental and control groups, with pre-, post-, and follow-up assessments. The primary sample consisted of 20 students (male and female) from the Faculty of Education at Ain Shams University, aged between 20 and 21 years, with a mean age of 20.33 years and a standard deviation of 0.53. Participants were randomly assigned to two equivalent groups: an experimental group that received the therapeutic program based on metacognitive techniques, and a control group that received no intervention. The researcher used the Social Anxiety Questionnaire for Adults (SAQ) developed by Caballo et al. (2015), and the Perfectionistic Self-Presentation Scale developed by Hewitt et al. (2003), both of which were translated into Arabic and psychometrically validated by the researcher for the local context. The therapeutic program comprised 20 sessions based on metacognitive therapy techniques such as Attention Training Technique (ATT), Detached Mindfulness, and the exploration of metacognitive beliefs, with the goal of reconstructing the cognitive processes underlying the persistence of social anxiety disorder and perfectionistic self-presentation. The findings indicated that the metacognitive therapy-based program was effective in reducing both social anxiety disorder and perfectionistic self-presentation. Moreover, the effects of the program were sustained over time, as demonstrated by follow-up results. Keywords Metacognitive therapy. Social anxiety disorder. Perfectionistic Self-Presentation | ||||
Keywords | ||||
العلاج ما وراء المعرفي Metacognitive therapy . اضطراب القلق الاجتماعي Social anxiety disorder. تقديم الذات الكمالي Perfectionistic Self; Presentation. Metacognitive therapy. Social anxiety disorder. Perfectionistic Self; Presentation | ||||
Statistics Article View: 24 PDF Download: 28 |
||||