فاعلية التعلم الذاتي الموجه في تنمية المفاهيم الكهربية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بدولة الكويت The effectiveness of guided self-learning in developing concepts among middle school students in the State of Kuwait | ||||
مجلة کلية التربية (أسيوط) | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 07 July 2025 | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mfes.2025.367198.2129 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سعيد مشعان معيقل العجمي ![]() | ||||
جامعة أسيوط | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث هدف البحث لتنمية المفاهيم الكهربية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بدولة الكويت باستخدام التعلم الذاتي الموجه، وكان عدد المجموعة التجريبية (42) تلميذّا، وعدد المجموعة الضابطة (42) تلميذّا، وتم إعداد أدوات البحث المتمثلة في قائمة المفاهيم الكهربية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بدولة الكويت، ودليل معلم لاستخدام التعلم الذاتي الموجه في تنمية المفاهيم الكهربية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بدولة الكويت، واختبار لقياس المفاهيم الكهربية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بدولة الكويت، وتوصل البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات مجموعتي البحث الضابطة والتجريبية في اختبار المفاهيم الكهربية لصالح المجموعة التجريبية. الكلمات المفتاحية: التعلم الذاتي الموجه، تلاميذ المرحلة المتوسطة، المفاهيم الكهربية. Abstract: The aim of the research was to develop electrical concepts among intermediate school students in the State of Kuwait using guided self-learning. The number of the experimental group was (42) students, and the number of the control group was (42) students. The research tools were prepared, which were a list of concepts among intermediate school students in the State of Kuwait, a teacher’s guide for using guided self-learning in developing electrical concepts among intermediate school students in the State of Kuwait, and a test to measure concepts among intermediate school students in the State of Kuwait. The research found a statistically significant difference at the level (0.01) between the average scores of the control and experimental research groups in the concept test in favor of the experimental group. Keywords: Self-directed learning, middle school students, electrical concepts. | ||||
Keywords | ||||
التعلم الذاتي الموجه; تلاميذ المرحلة المتوسطة; المفاهيم الكهربية | ||||
Statistics Article View: 49 |
||||