اضطراب اللغة البراجماتية وعلاقته بالتعبير الكتابي لدى الأطفال ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه | ||||
مجلة الإرشاد النفسي | ||||
Volume 80, Issue 7, December 2024, Page 289-351 PDF (1.62 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/cpc.2024.440124 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سامية إبراهيم سالم | ||||
مدرس بقسم التربية الخاصة كلية التربية - جامعة قناة السويس | ||||
Abstract | ||||
المستخلص: هدف البحث الحالي إلى التعرف على اضطراب اللغة البراجماتية وعلاقته بمهارات التعبير الكتابي لدى الأطفال ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، ومدى إسهام هذا الاضطراب في التنبؤ بمهارات التعبير الكتابي لدى هؤلاء الأطفال، تكونت عينة البحث من (30) طفلًا وطفلة من ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، ممن تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (9-11) سنة، بمتوسط عمري (8,77)، وانحراف معياري (1,87)، وتم اختيارهم بطريقة قصدية من ثلاث مراكز لذوي الاحتياجات الخاصة بمحافظة الاسماعيلية. تكونت أدوات البحث الحالي من مقياس كونرز النسخة المختصرة ترجمة عبدالرقيب البحيري (2011)، ومقياس اللغة البراجماتية إعداد عبدالعزيز الشخص، ومحمود الطنطاوي، ورضا خيري (2015)، ومقياس تشخيص مهارات التعبير الكتابي إعداد (الباحثة)، وتوصلت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين اضطراب اللغة البراجماتية ومهارات التعبير الكتابي لدى الأطفال ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات الأطفال ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه في اضطراب اللغة البراجماتية ترجع لمتغير النوع (ذكور- إناث)، بالإضافة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات الأطفال ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه في مهارات التعبير الكتابي ترجع لمتغير النوع (ذكور- إناث)، كما أسهمت اللغة البراجماتية إسهامًا دالًا إحصائيًا في التنبؤ بمهارات التعبير الكتابي لدى الأطفال ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه. الكلمات المفتاحية: اللغة البراجماتية- التعبير الكتابي- اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه. Pragmatic language disorder and its relationship to written expression in children with attention deficit and hyperactivity disorder By Dr. Samia Ibraheem Salim Lecturer in Special Education Department Faculty of Education - Suez Canal University Abstract: The current research aims to identify pragmatic language disorder and its relationship to written expression skills in children with attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), and the extent to which this disorder contributes to predicting written expression skills in these children. The research sample consisted of (30) children with (ADHD), whose ages ranged between (9-11) years, with an average age of (8.77) and a standard deviation of (1.87), They were selected intentionally from three centers for individuals with special needs in Ismailia Governorate. The current research tools consisted of the Conners Scale, short version, translated by Abdel Raqib Al-Bahri (2011), the Pragmatic Language Scale prepared by Abdel Aziz Al-Shakhs, Mahmoud Al-Tantawi, and Reda Khairi (2015), and the Written Expression Skills Diagnostic Scale prepared by (the researcher). The results showed that there is a statistically significant correlation between pragmatic language disorder and written expression skills in children with (ADHD). There are statistically significant differences between the average scores of children with ADHD in pragmatic language disorder due to the gender variable (males - females). There are also statistically significant differences between the average scores of children with ADHD in written expression skills due to the gender variable (males - females) and pragmatic language contributed statistically significantly to predicting written expression skills in children with attention deficit and hyperactivity disorder. Keywords: pragmatic language - written expression – attention deficit and hyperactivity disorder | ||||
Keywords | ||||
اللغة البراجماتية- التعبير الكتابي- اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه. - pragmatic language - written expression; attention deficit and hyperactivity disorder | ||||
Statistics Article View: 31 PDF Download: 33 |
||||