تطوير منهج الدراسات الاجتماعية في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030 وأثره في تنمية الوعي بالقضايا البيئية لدى طلاب المرحلة الثانوية Developing the Social Studies Curriculum in Light of Saudi Vision 2030 and Its Impact on Raising Awareness of Environmental Issues among Secondary School Students | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 3, Volume 19, Issue 34, June 2025, Page 30-60 PDF (851.39 K) | ||||
Document Type: أوراق عمل | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.440550 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
خالد عايض الرشيدي ![]() | ||||
1السعوديه | ||||
2جامعة القاهرة، كلية الدراسات | ||||
3کلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة- القاهرة - مصر | ||||
Abstract | ||||
المستخلص: هدف البحث إلى التعرف على تطوير منهج الدراسات الاجتماعية في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030 وأثره في تنمية الوعي بالقضايا البيئية لدى طلاب المرحلة الثانوية. تم تطبيق البحث على عينة من 60 طالبًا، واستخدم البحث المنهج التحليلي الوصفي والمنهج التجريبي ، وتضمن أدوات البحث قائمة بالقضايا البيئية واختبار لقياس الوعي الذي يتضمن 71 فقرة مقسمة إلى ثلاثة مجالات: معرفي، ومهاري، ووجداني، بالإضافة الى المواد التجريبية وهي التصور المقترح , وأظهرت نتائج التحليل أن القضايا البيئية، لم يتم تضمينها في الكتاب بشكل صريح أو ضمني، مما يبرز نقطة ضعف في المنهج الحالي, وفي ما يتعلق بتأثير تدريس الوحدات على الوعي بالقضايا البيئية، فقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي في جميع المجالات المعرفية والمهارية والوجدانية, حيث تحسن مستوى معرفة الطلاب بالقضايا البيئية بشكل ملحوظ، وارتفعت مهاراتهم في التعامل مع هذه القضايا، كما تغيرت مواقفهم واتجاهاتهم بشكل إيجابي، وأظهرت النتائج أن تدريس الوحدات كان له تأثير إيجابي كبير على تنمية الوعي بالقضايا البيئية، حيث أظهرت قيم معامل كوهين تأثيرًا قويًا في جميع الأبعاد، مما يدل على فعالية المنهج المطور في تعزيز الوعي لدى الطلاب و بناءً على هذه النتائج، يمكن الاستنتاج بأن المنهج المطور في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030 قد ساهم بشكل كبير في تحسين مستوى الوعي بالقضايا البيئية لدى طلاب الصف الأول الثانوي، ويوصي البحث بضرورة توسيع نطاق المنهج ليشمل القضايا البيئية، بشكل أكبر لتكون أكثر توافقًا مع التوجهات الاجتماعية وتحقق الأهداف التعليمية المرجوة. The aim of this research was to identify the development of the social studies curriculum in light of Saudi Arabia's Vision 2030 and its impact on raising awareness of environmental issues among secondary school students. The research was applied to a sample of 60 students. The research used the descriptive analytical approach and the experimental approach. The research tools included a list of environmental issues and a test to measure awareness, which included 71 items divided into three areas: cognitive, skill-based, and affective. In addition, the experimental materials, which are the proposed concept, were included. The analysis results showed that environmental issues were not included in the book, either explicitly or implicitly, highlighting a weakness in the current curriculum. Regarding the impact of teaching the units on awareness of environmental issues, the results showed statistically significant differences between the pre- and post-test in all cognitive, skill-based, and affective areas. Students' knowledge of environmental issues improved significantly, their skills in dealing with these issues increased, and their attitudes and trends changed positively. The results showed that teaching the units had a significant positive impact on developing awareness of environmental issues, as Cohen's coefficient values showed a strong effect in all dimensions, indicating the effectiveness of the developed curriculum in enhancing awareness among students. Based on these results, it can be concluded that the developed curriculum, in light of the Kingdom of Saudi Arabia's Vision 2030, has contributed. Significantly, it has improved awareness of environmental issues among first-year secondary school students. The study recommends expanding the curriculum to include environmental issues, to be more consistent with social trends and achieve the desired educational goals. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية : الدراسات الاجتماعية ، الوعي ، القضايا البيئية ، رؤية المملكة العربية السعودية 2030. Keywords: Social Studies; Awareness; Environmental Issues; Saudi Vision 2030 | ||||
Statistics Article View: 39 PDF Download: 20 |
||||