مستوى دافعية التعلم لدى طالبات المرحلة المتوسطة في مدينة عنيزة The level of learning motivation among intermediate school students in Unaizah city | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 5, Volume 19, Issue 34, June 2025, Page 98-128 PDF (842.75 K) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.440555 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
منيفة ضيف الله العتيبى* | ||||
باحثه - جامعه الملك سعود | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث: هدفت الدراسة إلى قياس مستوى دافعية التعلم لدى طالبات المرحلة المتوسطة في مدينة عنيزة بالمملكة العربية السعودية، وتبنت الدراسة المنهج الوصفي، واستخدمت مقياس الدافعية للتعلم (الزهراني وسليمان، 2022). وتمثلت العينة في 128 طالبة (الصف الأول، الثانى ، الثالث). وأظهرت النتائج أن مستوى الدافعية على البعد الأول وهو بعد "المثابرة والجدية" و البعد الرابع وهو بعد "الكفاءة الذاتية" كان مستوى متوسط، وأن مستوى الدافعية على البعد الثاني وهو بعد "قيمة وفائدة التعلم" والبعد الثالث وهو بعد "مسؤولية المتعلم"كان مستوى عالي. وتبين مايلى: عدم وجود فرق ذا دلالة إحصائية بين متوسطات الدافعية للتعلم ككل و بين الصفوف الدراسية الثلاثة، وعدم وجود فرق ذا دلالة إحصائية بين متوسطات كل بعد من أبعاد الدافعية للتعلم الأربعة تعزى للمرحلة الدراسية. بينما وجد فرق ذا دلالة إحصائية بين متوسطات أبعاد الدافعية للتعلم للطالبات ممن ليس لديهم حالة رسوب سابقة والطالبات ممن لديهم حالة رسوب سابقة على ثلاثة أبعاد وهي البعد الثاني "قيمة وفائدة التعلم" ، والبعد الثالث "مسؤولية المتعلم" ، البعد الرابع "الكفاءة الذاتية" ، أما البعد الأول "المثابرة والجدية" للدافعية للتعلم فقد تبين عدم وجود فرق ذا دلالة إحصائية بين متوسطات أبعاد الدافعية للتعلم للطالبات ممن ليس لديهم حالة رسوب سابقة والطالبات ممن لديهم حالة رسوب سابقة. Abstract : The study aimed to measure motivation for learning level among intermediate school students in Unaizah city, the Kingdom of Saudi Arabia. The descriptive approach was adopted and a motivation for learning scale was developed (Al-Zahrani & Suleiman, 2022). The sample consisted of 128 female students (first, second & third grades). The results showed that the levels of motivation for learning on the first dimension, which is the "Perseverance and Seriousness" and the fourth dimension, which is the "Self-Efficacy", were average, and the level of motivation on the second dimension, which is the "Value and Benefit of Learning" and the third dimension, which is the "Learner's Responsibility", was high. The following was found: There were no statistically significant differences among the averages of motivation for learning as a whole and among the three academic grades. There were no statistically significant differences among the averages of each of the four dimensions of motivation for learning attributed to the academic year. However, there were statistically significant differences among the averages of motivation for learning dimensions for female students who did not have a previous failure status and female students who did have a previous failure status on three dimensions: the second dimension, "the Value and Benefit of Learning", the third dimension, " the Learner's Responsibility", and the fourth dimension, "the Self-Efficacy". As for the first dimension, “the Perseverance and Seriousness” of the motivation to learn, it was found that there were no statistically significant differences among the averages of the dimensions of motivation for learning for female students who did not have a previous failure and female students who had a previous failure. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات الرئيسية: " التعلم; دافعية; عنيزة; المرحله المتوسطة" Keywords: Intermediate Stage; Learning; Motivation; Unaizah | ||||
Statistics Article View: 53 PDF Download: 27 |
||||