برنامج مقترح قائم على توجهات الاختبارات الدولية لتنمية التحصيل في العلوم لدى تلاميذ الصف الثاني متوسط بالمملكة العربية السعودية A proposed program based on international testing trends to improve science achievement among second-grade middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 6, Volume 19, Issue 34, June 2025, Page 129-171 PDF (1.15 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.440556 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
محمد خلف عوض الفقيري ![]() | ||||
1وزارة التعليم بالمملكة العربية السعودية | ||||
2کلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة- القاهرة - مصر | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث: هدف هذا البحث إلى تنمية التحصيل في العلوم لدى تلاميذ الصف الثاني المتوسط بالمملكة العربية السعودية باستخدام برنامج مقترح في العلوم قائم على توجهات الاختبارات الدولية. وللتحقق من فاعلية البرنامج المقترح، تم إعداد مادتي البحث التعليميتين "كراسة نشاط التلميذ ودليل المعلم"، كما تم إعداد أداة البحث "الاختبار التحصيلي في العلوم. وتم استخدام المنهج الوصفي لإعداد البرنامج المقترح ومادتيه التعليميتين وأداة البحث، والمنهج التجريبي من خلال استخدام التصميم شبه التجريبي ذو المجموعة التجريبية الواحدة مع التطبيق القبلي والبعدي لأداة البحث للتأكد من فاعلية البرنامج المقترح. وشملت مجموعة البحث (40) من تلاميذ الصف الثاني المتوسط بمدرسة زيد بن الخطاب المتوسطة التابعة للإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوك بالمملكة العربية السعودية. وأسفرت نتائج البحث عن وجود حجم تأثير كبير وفاعلية للبرنامج المقترح القائم على توجهات الاختبارات الدولية في تنمية التحصيل لدى تلاميذ الصف الثاني متوسط بالمملكة العربية السعودية، وأوصى الباحث بأهمية استخدام برامج قائمة على توجهات الاختبارات الدولية لتنمية التحصيل في مادة العلوم. Abstract: The research aimed to develop achievement in science of the Second Grade Intermediate Stage Students in KSA, through the design of a proposed program in science based on Trends of the International Assessments. To verify its effectiveness, the two educational research materials were prepared "pupil activity booklet and teacher's guide, and the preparation of research tool "achievement test. The descriptive approach was used to prepare the program, its two educational materials and research tools, and the experimental approach was used through the semi-experimental design with the one group design with the pre- and post-applications of research tool to ensure the effectiveness of the proposed program in developing achievement of the Second Grade Intermediate Stage Students in KSA. The research group included (40) pupils of the Second-Grade Intermediate stage students in KSA. The results resulted in a large size effect and effectiveness of the proposed program based on the Trends of the International Assessments to Develop the Achievement of the Second Grade Intermediate Stage Students in KSA. The researcher recommended the need to use programs based on the Trends of the International Assessments to develop many teaching and learning outcomes among learners at different educational stages. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: برنامج مقترح في العلوم- توجهات الاختبارات الدولية; التحصيل - تلاميذ الصف الثاني متوسط بالمملكة العربية السعودية Keywords: A Proposed Program in Science - the Trends of the International Assessments - Achievement - the Second Grade Intermediate Stage | ||||
Statistics Article View: 40 PDF Download: 30 |
||||