....أثر نموذج التعلم القائم على المشاريع الإلكترونية في تنمية الكفاءة الذاتية الأكاديمية والمرونة التحفيزية لدى طالبات ماجستير التعليم الإلكتروني بجامعة الملك عبدالعزيز.... | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 130, Issue 1, April 2025, Page 472-535 PDF (2.23 MB) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.440774 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
لينا أحمد الفراني | ||||
Abstract | ||||
المستخلص تهدف هذه الدراسة لتوضيح فعالية التعلم القائم على المشاريع الالكترونية في تعزيز مهارات الكفاءة الذاتية الأكاديمية والمرونة التحفيزية داخل الأطر التعليمية. استخدم البحث المنهجية الشبه التجريبي والوصفي، وشملت عينة الحصر الشامل على 167 طالبة في الدراسات العليا في جامعة الملك عبد العزيز، والتي تم جمعها على مدى أربع سنوات من عام 2021 وحتى عام 2024. استخدمت الدراسة المنهج التجريبي ذو التصميم الشبه تجريبي بأربع مجموعات تجريبية لقياس أثر المتغير المستقل (استراتيجية التعلم القائم على المشاريع) على المتغيرات التابعة (الكفاءة الذاتية الأكاديمية والمرونة التحفيزية، مهارات انجاز مشروع تعليمي إلكتروني). وكشفت نتائج استبانة الدراسة عن قدرة التعلم القائم على المشروع على التكيف مع الإيقاعات المعرفية وكانت قيمة المتوسط المرجح لإجمالي المحور والبالغة حوالي 4.27، وهذا يعني أن هذه القيمة تعنى ان الاتجاه العام يميل الى ان عينة الدراسة (موافقة بشدة) على المعرفة بماهية التعلم القائم على المشاريع. وأوضحت النتائج أن أغلب الآراء والإجابات لأفراد عينة الدراسة تميل الى أن استراتيجية التعلم المبني على المشاريع في تنمية مهارات الكفاءة الذاتية الأكاديمية لطالبات الدراسات العليا (فعالة بشكل مرتفع) وهو حسب ما تعكسه قيمة المتوسط المرجح والبالغة حوالي 3.72. وبعد استخدام نموذج التأثيرات العشوائية، وجد أن قيم المتوسطات لمحور معرفة الطالبات بماهية التعلم القائم على المشاريع، كان دال احصائياً عند مستوى الدلالة (p=0.00) لصالح المجموعة الرابعة، وهو المحور الوحيد الذي رصد اختلافاً بين المجموعات التجريبية. وكشفت النتائج أن استراتيجية التعلم المبني على المشاريع على تنمية المرونة التحفيزية لها تأثير ايجابي أقل من المتوسط ذو دلالة احصائية عالية بلغت حوالي 37.7%، تساعد مرونة التعلم القائم على المشروع في تخصيص التعليم وتعزيز الإبداع. كما أوضحت نتائج استطلاع الرأي العديد من المميزات والقليل من التحديات في تنفيذ التعلم القائم على المشروع، واقترحت سبل التحقيق في المستقبل. الكلمات المفتاحية: استراتيجية التعلم القائم على المشاريع الالكترونية، مهارات الكفاءة الذاتية الأكاديمية والمرونة التحفيزية، طالبات الدراسات العليا، أساليب التقييم. e Effectiveness of E-Project-Based Learning Strategy to Enhance Academic Self-Efficacy and Motivational Resilience Skills of Female Graduate Students: An Innovative Proposal for Assessment in Saudi Higher Education Leena Ahmad Alfarani Abstract This study aims to demonstrate the effectiveness of e-project-based learning in enhancing academic self-efficacy and motivational resilience within educational settings. The research employed a quasi-experimental and descriptive methodology, and the comprehensive sample included 167 female graduate students at King Abdulaziz University, collected over a four-year period from 2021 to 2024. The study used an experimental approach with a quasi-experimental design with four experimental groups to measure the effect of the independent variable (project-based learning strategy) on the dependent variables (academic self-efficacy, motivational resilience, and e-learning project completion skills). The results of the study questionnaire revealed the ability of project-based learning to adapt to cognitive rhythms. The weighted mean value for the total axis was approximately 4.27, indicating that the general trend is that the study sample strongly agrees with the knowledge of project-based learning. The results indicated that the majority of the opinions and responses of the study sample members tended to consider the project-based learning strategy to be highly effective in developing the academic self-efficacy skills of female graduate students, as reflected by the weighted mean value of approximately 3.72. After using a random effects model, it was found that the mean values for the axis of students' knowledge of project-based learning were statistically significant at the significance level (p=0.00) in favor of the fourth group, which was the only axis that detected a difference between the experimental groups. The results revealed that the project-based learning strategy had a positive effect on developing motivational flexibility, less than average, with a high statistical significance of approximately 37.7%. The flexibility of project-based learning helps personalize education and enhance creativity. The survey results also highlighted many advantages and a few challenges in implementing project-based learning, and suggested avenues for future investigation. Keywords: Project-based learning strategy, academic self-efficacy and motivational resilience skills, graduate students, assessment methods. | ||||
Keywords | ||||
....أثر نموذج التعلم القائم على المشاريع الإلكترونية في تنمية الكفاءة الذاتية الأكاديمية والمرونة التحفيزية لدى طالبات ماجستير التعليم ا | ||||
Statistics Article View: 60 PDF Download: 57 |
||||