تربية الطفل: فلسفات وممارسات | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 37, January 2020, Page 13-32 PDF (242.43 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.441167 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أحمد إسماعيل حجي* | ||||
استاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية - جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
يعرض هذا البحث رؤية تحليلية لتربية الطفل من خلال استعراض الفلسفات التربوية الكبرى التي أثرت في تشكيل الممارسات التربوية عبر العصور. ينطلق من تأصيل مفهوم التربية بوصفه عملية اجتماعية مستمرة تهدف إلى تنمية الطفل تنمية شاملة، معرفيًا ووجدانيًا وسلوكيًا، ويستعرض الاتجاهات الفلسفية المتباينة مثل المثالية، الواقعية، الطبيعية، البراغماتية، والوجودية، موضحًا كيف أثرت كل فلسفة في أهداف التربية وطرائقها ومضامينها. كما يناقش البحث الممارسات التربوية المرتبطة بهذه الفلسفات في البيئات الأسرية والمدرسية، مع الإشارة إلى الأثر المتبادل بين الفلسفة والتطبيق. ويسلط الضوء على التحولات المعاصرة التي طرأت على تربية الطفل نتيجة العولمة والثورة الرقمية، مؤكدًا ضرورة تكامل النظريات التربوية مع الواقع المتغير. ينتهي البحث بدعوة نحو تربية متوازنة تجمع بين الأصالة والمعاصرة، وتركز على بناء شخصية الطفل العربي بطريقة تواكب التحديات التربوية الراهنة. This paper provides an analytical perspective on child-rearing by exploring major educational philosophies that have historically shaped pedagogical practices. It begins with a foundational discussion of education as a continuous social process aimed at the holistic development of the child—cognitively, emotionally, and behaviorally. The study examines diverse philosophical schools such as Idealism, Realism, Naturalism, Pragmatism, and Existentialism, analyzing how each influenced educational goals, methods, and content. It also evaluates corresponding pedagogical practices in both family and school contexts, illustrating the dynamic interaction between philosophy and application. The paper highlights recent transformations in child-rearing approaches due to globalization and digital revolutions and emphasizes the need to integrate theoretical insights with present-day realities. It concludes by advocating for a balanced educational approach that combines heritage with modernity, aiming to cultivate a well-rounded Arab child capable of navigating contemporary educational challenges. | ||||
Keywords | ||||
تربية الطفل; الفلسفات التربوية; الممارسات التعليمية; العولمة; التنشئة; الاتجاهات التربوية; التنمية الشاملة | ||||
Statistics Article View: 39 PDF Download: 39 |
||||