اللعب عند الأطفال: تربية وجمال | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 37, January 2020, Page 43-46 PDF (104.9 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.441170 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
علاء الدين حسن* | ||||
كاتب وباحث سوري. | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث الدور التربوي والجمالي للعب في حياة الطفل، مؤكداً أنه ليس مجرد وسيلة للترفيه، بل أداة فعّالة لتنمية الشخصية وتعزيز النمو الجسدي والعقلي والنفسي. ينظر إلى اللعب بوصفه نشاطًا فطريًا يُمارسه الطفل للتفاعل مع محيطه، وللتعبير عن خياله وانفعالاته، ولتحقيق التوازن بين الذات والعالم الخارجي. يستعرض البحث المراحل النمائية للعب، وأثره في تعزيز روح التعاون والانتماء، وتنمية الحواس والقدرات العقلية والحركية. كما يتناول أنواع اللعب، من الألعاب الشعبية إلى الإلكترونية، ويبرز خطورة بعض الألعاب الحديثة التي قد تُنمّي العنف. يؤكد الباحث على أهمية إشراف الأسرة في اختيار الألعاب المفيدة، وضرورة تنظيم أنشطة ترفيهية وتثقيفية تسهم في تهذيب سلوك الطفل وتعزيز انتمائه الاجتماعي. ويستعرض كذلك موقف التربية النبوية من اللعب كأداة لتنشئة الأطفال بطريقة إنسانية متوازنة. يخلص البحث إلى أن اللعب ضرورة تربوية ونفسية، تُسهم في بناء شخصية الطفل وغرس القيم الإنسانية لديه بطريقة طبيعية وفعالة. This study explores the educational and aesthetic role of play in children's lives, emphasizing that play is not merely for entertainment but a vital tool for holistic development—physical, cognitive, emotional, and social. It defines play as a natural, instinctive activity through which children interact with their surroundings, express imagination and emotions, and establish balance between self and the external world. The paper reviews developmental stages of play, its impact on cooperation, belonging, sensory and intellectual growth, and motor skills. It also discusses different forms of play, from traditional games to electronic ones, highlighting the risks associated with violent digital content. The research stresses the importance of parental supervision in selecting beneficial games and organizing enriching activities that foster emotional regulation and social engagement. The study also reflects on the prophetic model in child-rearing, showing how play was encouraged as a means of moral and psychological nurturing. Ultimately, it concludes that play is an essential pedagogical and psychological need that naturally cultivates a child’s personality and human values. | ||||
Keywords | ||||
اللعب; تربية الطفل; النمو العقلي; الألعاب الإلكترونية; القيم الإنسانية; التنشئة; التربية النبوية | ||||
Statistics Article View: 40 PDF Download: 14 |
||||