القيم في المغرب: أزمة مدرسة، أم أزمة مجتمع؟ | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 37, January 2020, Page 65-77 PDF (243.04 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.441172 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أحمد سوالم* | ||||
استاذ التاريخ والجغرافيا ثانوي تأهيلي بثانوية عباس محمود العقاد- وباحث في التاريخ المعاصر. | ||||
Abstract | ||||
يعالج هذا البحث إشكالية القيم في المجتمع المغربي، متسائلًا عما إذا كانت أزمة القيم ناتجة عن خلل في المؤسسة التعليمية أم أنها انعكاس لأزمة مجتمعية شاملة. يستعرض الباحث التغيرات العميقة التي طرأت على المنظومة القيمية بفعل العولمة والتحولات التكنولوجية والاجتماعية، مما أدى إلى اختلال في القيم التقليدية وظهور أخرى استهلاكية وضعف في الانتماء والهوية. كما يناقش مفاهيم القيم وخصائصها، ويستعرض مرجعيات التربية المغربية مثل الميثاق الوطني للتربية والتكوين، والكتاب الأبيض، والرؤية الاستراتيجية 2015–2030، موضحًا موقع القيم في هذه الوثائق. ويشير البحث إلى الصعوبات التي تعيق تفعيل التربية على القيم، مثل تضخم الخطاب البيداغوجي وغياب التناغم بين النظرية والتطبيق، وموسمية البرامج. ويقترح عددًا من الحلول أبرزها وضع ميثاق قيمي تعاقدي، وتحقيق التناغم بين المؤسسات التربوية والمجتمع المدني والإعلام. يخلص البحث إلى أن أزمة القيم أعمق من أن تُعزى فقط إلى المدرسة، بل تتطلب إصلاحًا مجتمعيًا وتربويًا شاملًا يعيد الاعتبار للهوية الثقافية والدينية والحضارية للمغرب. This study addresses the problem of values in Moroccan society, questioning whether it is primarily a crisis of the educational system or a broader societal issue. It analyzes the profound shifts in Morocco’s value system brought about by globalization, technological advancements, and sociocultural transformations, which have weakened traditional values and promoted consumerism and identity erosion. The paper explores definitions and characteristics of values and examines key Moroccan educational policy documents, including the National Charter for Education and Training, the White Paper, and the Strategic Vision 2015–2030, highlighting how they address value-based education. The study identifies challenges in implementing value education, such as inflated pedagogical discourse, lack of coherence between theory and practice, and the episodic nature of value programs. It proposes practical solutions, such as developing a contractual value charter, strengthening cooperation among educational institutions, civil society, and media. The study concludes that the value crisis is societal rather than educational alone, necessitating comprehensive reform to restore Morocco’s cultural, religious, and civilizational identity. | ||||
Statistics Article View: 35 PDF Download: 13 |
||||