تقييم نموذج تربية الأطفال في وضعية إعاقة في المغرب نحو تربية دامجة (تقرير موضوعي) | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 37, January 2020, Page 147-154 PDF (185.77 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.441174 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
عبد العزيز العلوي الأمراني* | ||||
أستاذ التعليم العالي - مؤهل في علوم التربية - المدرسة العليا للأساتذة- جامعة المولى إسماعيل، مكناس. | ||||
Abstract | ||||
يعرض هذا البحث قراءة تحليلية وتقييمية لتقرير رسمي صادر عن الهيئة الوطنية لتقييم منظومة التربية والتكوين في المغرب، حول تربية الأطفال في وضعية إعاقة. يهدف التقرير إلى تقييم النماذج التربوية القائمة، وتحليل السياسات العمومية والبرامج المعتمدة، بغية بلورة نموذج وطني للتربية الدامجة يستند إلى الإنصاف والمساواة. يرتكز التقييم على تحليل تشريعات وطنية واتفاقيات دولية، ومقارنة مع تجارب دولية رائدة، إضافة إلى مسح ميداني شامل في أربع جهات مغربية. يؤكد التقرير أن المغرب أحرز تقدمًا تشريعيًا ومؤسساتيًا مهمًا، لكنه ما يزال في طور بناء نموذج متكامل، ويواجه تحديات تتعلق بتكوين المدرسين، ضعف التنسيق، نقص التمويل، واستمرار النظرة الطبية للإعاقة. كما يبرز التقرير الحاجة إلى تغيير العقليات، وتوسيع العرض التربوي، وتبني مقاربة اجتماعية دامجة. يخلص البحث إلى أهمية التقرير كمرجع علمي استشرافي يدعو إلى سياسات تعليمية دامجة، تشرك كافة الفاعلين لتحقيق تعليم منصف وشامل للأطفال في وضعية إعاقة. This paper presents an analytical and evaluative overview of an official report by Morocco’s National Authority for the Evaluation of Education and Training on the education of children with disabilities. The report aims to assess current educational models and public policies, with the goal of developing a national inclusive education framework grounded in equity and equal rights. The evaluation integrates legislative analysis, international comparisons, and comprehensive field research across four Moroccan regions. While Morocco has made notable legislative and institutional progress, the report concludes that a fully developed inclusive model is still in the making. Key challenges remain, including teacher training, coordination gaps, limited funding, and the persistence of a medical approach to disability. The report calls for a paradigm shift toward a social model of inclusion, expanded educational services, and a change in societal attitudes. It is ultimately positioned as a forward-looking scientific reference that advocates inclusive educational policies engaging all stakeholders to ensure equitable and quality education for children with disabilities. | ||||
Keywords | ||||
الإعاقة; التربية الدامجة; الأطفال في وضعية إعاقة; السياسات التعليمية; الإنصاف; التعليم في المغرب; التقييم التربوي | ||||
Statistics Article View: 50 PDF Download: 14 |
||||