أهمية التدخل المبكر في التدريب اللمسي لذوي الإعاقة البصرية | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 17, Issue 37, January 2020, Page 155-157 PDF (117.24 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2020.441175 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
كاميليا الوكيل* | ||||
مدرس مساعد بكلية ذوي الاحتياجات الخاصة - جامعة بني سويف. | ||||
Abstract | ||||
يُسلط هذا البحث الضوء على أهمية التدريب اللمسي كوسيلة محورية في تعليم الأطفال ذوي الإعاقة البصرية، خاصة في مرحلة الطفولة المبكرة. يؤكد أن حاسة اللمس تشكّل نافذة الطفل الكفيف نحو العالم، وتُعد أداة معرفية وجمالية وتعويضية تتيح له إدراك الخصائص الفيزيائية والوظيفية للأشياء، والتواصل مع البيئة المحيطة. ويبرز البحث أهمية التدخل المبكر في تنشيط الجهاز الحسي الجلدي للطفل من خلال التحفيز اللمسي الموجّه، وتقديم أنشطة متنوعة تعتمد على استخدام اليدين والجلد مع دعم لفظي لتحسين الفهم. كما يناقش مراحل تطور المهارات اللمسية، بدءًا من التمييز الحسي، مرورًا ببناء المفاهيم، وصولًا إلى تعلم الرموز كطريقة برايل. يشير البحث أيضًا إلى عوامل مؤثرة في فعالية التدريب مثل الخصائص النمائية، والإعاقات المصاحبة، والدعم الأسري، وتوافر الكوادر المؤهلة والمعينات اللمسية. ويخلص إلى أن التدخل المبكر يمثل حجر الأساس في تمكين الأطفال المكفوفين من الاستقلال والاندماج، ويتطلب وعيًا مجتمعيًا وإعدادًا تربويًا متخصصًا. This study highlights the critical role of tactile training in the education of visually impaired children, particularly during early childhood. It emphasizes that the sense of touch serves as a primary gateway for blind children to explore and understand their world. Through touch, they gather information, form concepts, and engage aesthetically and functionally with their surroundings. The paper underscores the importance of early intervention in stimulating the skin’s sensory system via targeted tactile stimulation and a variety of hand-based activities, accompanied by verbal interaction to enhance comprehension. It outlines the stages of tactile skill development, from basic sensory discrimination to concept formation and eventually to symbolic learning such as Braille. Key factors influencing the effectiveness of tactile training are discussed, including developmental traits, associated impairments, family support, and the availability of specialized educators and tactile resources. The study concludes that early tactile intervention is fundamental for fostering independence and integration for blind children and calls for broader societal awareness and professional training in this essential field. | ||||
Statistics Article View: 26 PDF Download: 14 |
||||