برنامج مقترح قائم على النظرية السياقية الاجتماعية لتنمية مهارات الكتابة التفسيرية لطلاب المرحلة الثانوية A proposed program based on social contextual theory to develop expository writing skills for secondary school students | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 2, Volume 19, Issue 35, June 2025, Page 1-70 PDF (1.59 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.441302 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
جهاد محمود توفيق أحمد عبدالغفار ![]() | ||||
كلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث: استهدف البحث تنمية مهارات الكتابة التفسيرية لطالبات الصف الأول الثانوي باستخدام برنامج مقترح قائم على النظرية السياقية الاجتماعية؛ ولتحقيق هدف البحث تم إعداد قائمة مهارات الكتابة التفسيرية واختبار مهارات الكتابة التفسيرية، والبرنامج المقترح القائم على النظرية السياقية الاجتماعية، متضمنًا: دليل المعلم وكتيب أنشطة الطالبة وذلك باستخدام المنهجين الوصفي والتجريبي. تم تطبيق أدوات البحث ومواده التعليمية على مجموعة بحثية واحدة مكونة من تسعٍ وثلاثين طالبةً من طالبات الصف الأول الثانوي وذلك خلال الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي (2024/ 2025م) في الفترة من 22/ 9/ 2024م وحتى 26/ 12/ 2024م). وأظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين: القبلي والبعدي في اختبار مهارات الكتابة التفسيرية ككل ولكل مهارة على حدة لصالح التطبيق البعدي، كما أظهرت نتائج البحث فاعلية البرنامج المقترح القائم على النظرية السياقية الاجتماعية في تنمية مهارات الكتابة التفسيرية لطالبات الصف الأول الثانوي، كما أوصت الباحثة بضرورة الاهتمام بتنمية مهارات الكتابة التفسيرية لطالبات المرحلة الثانوية عامة وطالبات الصف الأول الثانوي خاصة، مع تقديم بعض المقترحات لبحوث مستقبلية. Abstract: The research aimed to develop the Expository writing skills of First year of Secondary School Students using a proposed program based on the Theory Social contextual. To achieve the goal of the research, the researcher prepared a list of Expository writing skills and a test of Expository writing skills, and the proposed program based on the Theory Social contextual, including: the teacher's guide and the student's activity booklet This is done using both descriptive and experimental approaches. The research tools and educational materials were applied to one research group consisting of thirty-nine first-year secondary school students This is during the first semester of the academic year (2024/2025 AD) from 9/22/2024 AD until 12/26/2024 AD. The results of the research showed that there is astatistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the two applications: the pre and post in the test of Expository writing skills as a whole and for each of its skills in favor of the post application. The researcher also recommended the need to pay attention to the development of Expository writing skills among secondary Stage Students in general and First year of Secondary School Students in particular, with some suggestions for future research. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: البرنامج المقترح; النظرية السياقية الاجتماعية- مهارات الكتابة التفسيرية- اللغة العربية- الصف الأول الثانوي. Keywords: A Proposed Program; Social contextual theory - Expository writing skills -Arabic language -First year of Secondary School | ||||
Statistics Article View: 47 PDF Download: 41 |
||||