مستوى تمكّن معلمي اللغة العربية من أساليب تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طلاب الصف الخامس الابتدائي وعلاقتها ببعض المتغيرات The level of Arabic language teachers' mastery of methods for developing reading comprehension skills among fifth-grade primary school students and their relationship to some variables | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 4, Volume 19, Issue 35, June 2025, Page 103-165 PDF (1.24 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.365822.1127 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سعيد الشهراني ![]() | ||||
كلية التربية والتنمية البشرية جامعة بيشة المملكة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
مستخلص: هدفت الدراسة الكشف عن مستوى تمكّن معلمي اللغة العربية من أساليب تنمية مهارات الفهم القرائي لدى لطلاب الصف الخامس الابتدائي وعلاقتها ببعض المتغيرات، ولتحقيق ذلك استخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي، وقاما بتصميمبطاقة ملاحظة صفية اشتملت على خمس مهارات رئيسة للفهم القرائي:( الحرفي، و الاستنتاجي، و النقدي، والتذوقي ،و الإبداعي) اشتملت عددًا من الأساليب لتنميتها بلغ مجموعها(27) أسلوبًا، وبعد التحقّق من صدق الأداة وثباتها تمّ تطبيقها على عينة مكوّنة من (32) معلماً من معلمي اللغة العربية للصف الخامس الابتدائي بمحافظة بيشة، وللوصول لنتائج الدراسة استخدم الباحثان عدداً من الأساليب الإحصائية، وقد كشفت النتائج جملة من المؤشرات، ومنها:إنّمستوى تمكّن معلمي اللغة العربيةمن أساليب تنمية مهارات (الفهم الحرفي، الفهم الاستنتاجي) كان بدرجة تمكّن متوسط، وإنّ متوسط مستوى تمكّن معلمي اللغة العربية من أساليب تنمية مهارات (الفهم النقدي ،الفهم الإبداعي ، الفهم التذوقي ) كان بمستوىغير متمكّن، كما إنّ مستوى تمكّن العينة من جميع أساليب تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طلاب الصف الخامس الابتدائي بمحافظة بيشة كان بدرجة منخفضة (بمتوسط عام 1.640) وفق مقياس الدراسة الحالية. كما كشفت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بين المتوسطات الخاصة بمستوى تمكّن المعلمين في أساليب تنمية مهارات الفهم القرائي لصالح ذوي الخبرة الأكثر (15 سنة فأكثر). في حين كشفت عدم وجود فروق دالة إحصائيا يعزى لعدد الدورات التدريبية الخاصة بمستوى تمكّن المعلمين من أساليب تنمية مهارات الفهم القرائي. في ضوء النتائج قدّم الباحثان تصوَرًا مقترحًا لتطوير أساليب معلمي اللغة العربية لتنمية مهارات الفهم القرائي لدى طلاب الصف الخامس الابتدائي، كما أوصيا بضرورة مراعاة مهارات الفهم القرائي في تصميم محتوى المقرر الدراسي للصف الخامس الابتدائي، وبرامج إعداد وتدريب المعلمين Abstract: The study aimed to reveal the level of mastery of Arabic language teachers of methods for developing reading comprehension skills among fifth-grade primary school students and its relationship to some variables. To achieve this, the researchers used the descriptive survey approach, and designed a classroom observation card that included five main skills for reading comprehension: (literal, deductive, critical, appreciative, creative). It included a number of methods for developing them, totaling (27) methods. After verifying the validity and reliability of the tool, it was applied to a sample of (32) Arabic language teachers for the fifth-grade primary school in Bisha Governorate. To reach the results of the study, the researchers used a number of statistical methods. The results revealed a number of indicators, including: The level of mastery of Arabic language teachers of methods for developing skills (literal comprehension, deductive comprehension) was at an average level of mastery, and the average level of mastery of Arabic language teachers of methods for developing skills (critical comprehension, creative comprehension, appreciative comprehension) was at an incompetent level. The sample’s level of mastery of all methods for developing reading comprehension skills among Fifth-grade students in Bisha province had a low score (average of 1.640) according to the current study scale. The results also revealed statistically significant differences between the averages of teachers' level of mastery of methods for developing reading comprehension skills in favor of those with more experience (15 years and older). However, there were no statistically significant differences attributed to the number of training courses related to teachers' level of mastery of methods for developing reading comprehension skills. In light of these results, the researchers presented a proposed vision for developing Arabic language teachers' methods for developing reading comprehension skills among fifth-grade students. They also recommended the need to take reading comprehension skills into account when designing curriculum content for fifth-grade students and teacher preparation and training programs. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: مستوى تمكّن، أساليب، تنمية، مهارات الفهم القرائي، طلاب الصف الخامس الابتدائي. Keywords: Fifth grade students; Arabic language; teachers' mastery | ||||
Statistics Article View: 61 PDF Download: 17 |
||||