تطوير منهج الدراسات الاجتماعية في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030 وأثره في تنمية الوعي بالقضايا الاجتماعية لدى طلاب المرحلة الثانوية Developing the Social Studies Curriculum in Light of the Saudi Vision 2030 and Its Impact on Raising Awareness of Social Issues among Secondary School Student | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 3, Volume 19, Issue 35, June 2025, Page 71-102 PDF (917.57 K) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.441304 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
خالد عايض الرشيدي ![]() ![]() ![]() | ||||
1السعوديه | ||||
2جامعة القاهرة، كلية الدراسات | ||||
Abstract | ||||
المستخلص : هدف البحث إلى التعرف على تطوير منهج الدراسات الاجتماعية في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030 وأثره في تنمية الوعي بالقضايا الاجتماعية لدى طلاب المرحلة الثانوية. تم تطبيق البحث على عينة من 60 طالبًا، واستخدم البحث المنهج التحليلي الوصفي والمنهج التجريبي ، وتضمن أدوات البحث قائمة بالقضايا الاجتماعية واختبار لقياس الوعي الذي يتضمن 71 فقرة مقسمة إلى ثلاثة مجالات: معرفي، ومهاري، ووجداني، بالإضافة الى المواد التجريبية وهي التصور المقترح , وأظهرت نتائج التحليل أن القضايا الاجتماعية، لم يتم تضمينها في الكتاب بشكل صريح أو ضمني، مما يبرز نقطة ضعف في المنهج الحالي, وفي ما يتعلق بتأثير تدريس الوحدات على الوعي بالقضايا الاجتماعية، فقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي في جميع المجالات المعرفية والمهارية والوجدانية, حيث تحسن مستوى معرفة الطلاب بالقضايا الاجتماعية بشكل ملحوظ، وارتفعت مهاراتهم في التعامل مع هذه القضايا، كما تغيرت مواقفهم واتجاهاتهم بشكل إيجابي, وأظهرت النتائج أن تدريس الوحدات كان له تأثير إيجابي كبير على تنمية الوعي بالقضايا الاجتماعية، حيث أظهرت قيم معامل كوهين تأثيرًا قويًا في جميع الأبعاد، مما يدل على فعالية المنهج المطور في تعزيز الوعي لدى الطلاب و بناءً على هذه النتائج، يمكن الاستنتاج بأن المنهج المطور في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030 قد ساهم بشكل كبير في تحسين مستوى الوعي بالقضايا الاجتماعية لدى طلاب الصف الأول الثانوي, ويوصي البحث بضرورة توسيع نطاق المنهج ليشمل القضايا الاجتماعية، بشكل أكبر لتكون أكثر توافقًا مع التوجهات الاجتماعية وتحقق الأهداف التعليمية المرجوة. Abstract: The aim of this research was to identify the development of the social studies curriculum in light of Saudi Arabia's Vision 2030 and its impact on raising awareness of social issues among secondary school students. The research was applied to a sample of 60 students. The research used the descriptive analytical approach and the experimental approach. The research tools included a list of social issues and a test to measure awareness, which included 71 items divided into three areas: cognitive, skill-based, and affective, in addition to the experimental materials, which is the proposed concept. The analysis results showed that social issues were not included in the book, either explicitly or implicitly, highlighting a weakness in the current curriculum. Regarding the impact of teaching the units on awareness of social issues, the results showed statistically significant differences between the pre- and post-test in all cognitive, skill-based, and affective areas. Students’ knowledge of social issues improved significantly, their skills in dealing with these issues increased, and their attitudes and trends changed positively. The results showed that teaching the units had a significant positive impact on developing awareness of social issues, as Cohen’s coefficient values showed a strong effect in all dimensions, indicating the effectiveness of the developed curriculum in enhancing awareness among students. Based on these results, it can be concluded that the developed curriculum, in light of the Kingdom of Saudi Arabia’s Vision 2030, has contributed. Significantly improves the level of awareness of social issues among first-year secondary school students. The research recommends the need to expand the scope of the curriculum to include social issues, to be more compatible with social trends and achieve the desired educational goals. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية : الدراسات الاجتماعية الوعي القضايا الاجتماعية، رؤية المملكة العربية السعودية 2030 Keywords: Social Studies; Awareness; Social Issues; Saudi Vision 2030 | ||||
Statistics Article View: 46 PDF Download: 21 |
||||