تطوير وحدة أتحكم في حاسوبي من منهج الحاسب الآلي في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين لتنمية التنور التكنولوجي لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية Developing a unit called "I Control My Computer" from the computer curriculum in light of 21st century skills to develop technological literacy among middle school students in the Kingdom of Saudi Arab | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 5, Volume 19, Issue 35, June 2025, Page 166-209 PDF (1.28 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.441305 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
محمد الشاووش ![]() ![]() ![]() | ||||
1السعوديه | ||||
2کلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة- القاهرة - مصر | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث: هدف البحث الحالي إلى تطوير وحدة أتحكم بحاسوبي منهج الحاسب الآلي في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين والتحقق من فاعلية وحدة أتحكم بحاسوبي المطورة في تنمية التنور التكنولوجي لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية، ولتحقيق هذ الهدف تم إعداد قائمة بمهارات القرن الحادي والعشرين اللازم توفرها في مقررات الحاسب الالي للمرحلة المتوسطة، وتم إعداد المواد التعليمية المتمثلة في الوحدة المطورة التجريبية ودليل المعلم وكتاب الطالب، وتم إعداد اختبار تحصيل للبعد المعرفي للتنور التكنولوجي، واختبار أداء للبعد المهاري للتنور التكنولوجي، وتم اختيار مجموعة البحث من طلاب الصف الثالث المتوسط بمدرسة الفاروق التابعة لمحافظة القنفذة، ثم تطبيق أدوات البحث على المجموعة قبليا، ثم تدريس الوحدة المطورة وتطبيق أدوات البحث بعديًا، وتواصلت النتائج التي دلت على فاعلية تدريس الوحدة المطورة في تنمية البعد المعرفي والبعد المهاري من أبعاد التنور التكنولوجي. Abstract: The current research aims to develop a unit called “I Control My Computer” in the computer curriculum in light of 21st century skills and to verify the effectiveness of the developed unit in developing technological literacy among middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve this goal, a list of 21st century skills required in computer curricula for middle school was prepared. Educational materials were prepared, including the developed experimental unit, the teacher’s guide, and the student’s book. An achievement test was prepared for the cognitive dimension of technological literacy, and a performance test for the skill dimension of technological literacy. The research group was selected from third-grade middle school students at Al-Farouk School in Al-Qunfudhah Governorate. The research tools were then applied to the group beforehand, then the developed unit was taught and the research tools were applied afterward. The results continued, indicating the effectiveness of teaching the developed unit in developing the cognitive and skill dimensions of technological literacy. Keywords: Computer Curriculum – 21st-Century Skills – Technological Literacy- Middle School Students - Saudi Arabia | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: منهج الحاسب الآلي; مهارات القرن الحادي والعشرين - التنور التكنولوجي- طلاب المرحلة المتوسطة - المملكة العربية السعودية Keywords: Computer Curriculum; 21st-Century Skills; Technological Literacy- Middle School Students - Saudi Arabia | ||||
Statistics Article View: 43 PDF Download: 22 |
||||