"برنامج قائم على توجهات الاختبارات الدولية في العلوم لتنمية مهارات حل المشكلات إبداعيا لدى تلاميذ الصف الثاني متوسط بالمملكة العربية السعودية" " A program based on international science testing trends to develop creative problem-solving skills among second-grade middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia " | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 6, Volume 19, Issue 35, June 2025, Page 210-258 PDF (1.27 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.441491 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
محمد خلف عوض الفقيري ![]() | ||||
1وزارة التعليم بالمملكة العربية السعودية | ||||
2کلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة- القاهرة - مصر | ||||
Abstract | ||||
مستخلص: هدف هذا البحث إلى تنمية مهارات حل المشكلات إبداعيا لدى تلاميذ الصف الثاني المتوسط بالمملكة العربية السعودية باستخدام برنامج مقترح في العلوم قائم على توجهات الاختبارات الدولية. وللتحقق من فاعلية البرنامج المقترح، تم إعداد مادتي البحث التعليميتين "كراسة نشاط التلميذ ودليل المعلم"، كما تم إعداد "مقياس حل المشكلات إبداعيا". وتم استخدام المنهج الوصفي لإعداد البرنامج المقترح ومادتيه التعليميتين وأداة البحث، واستخدام المنهج التجريبي من خلال استخدام التصميم شبه التجريبي ذو المجموعة التجريبية الواحدة مع التطبيق القبلي والبعدي لأداة البحث للتأكد من فاعلية البرنامج المقترح في تنمية مهارات حل المشكلات إبداعيا لدى تلاميذ الصف الثاني المتوسط. وشملت مجموعة البحث (40) من تلاميذ الصف الثاني المتوسط بمدرسة زيد بن الخطاب المتوسطة التابعة للإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوك بالمملكة العربية السعودية. وأسفرت نتائج البحث عن وجود حجم تأثير كبير وفاعلية للبرنامج المقترح القائم على توجهات الاختبارات الدولية في تنمية مهارات حل المشكلات إبداعيا لدى تلاميذ الصف الثاني متوسط بالمملكة العربية السعودية، وأوصى الباحث بأهمية استخدام برامج قائمة على توجهات الاختبارات الدولية لتنمية مهارات التفكير. Abstract This research aimed to develop creative problem-solving skills among second-grade middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia using a proposed science program based on international testing trends. To verify the effectiveness of the proposed program, two educational research materials were prepared: a student activity booklet and a teacher's guide. A creative problem-solving scale was also prepared. The descriptive approach was used to prepare the proposed program, its educational materials, and the research tool. The experimental approach was used through the use of a quasi-experimental design with a single experimental group, with pre- and post-tests of the research tool to verify the effectiveness of the proposed program in developing creative problem-solving skills among second-grade middle school students. The research group included (40) second-grade middle school students at Zaid bin Al-Khattab Middle School, affiliated with the General Administration of Education in Tabuk Region, Kingdom of Saudi Arabia. The research results showed a large effect size and effectiveness of the proposed program based on international testing trends in developing creative problem-solving skills among second-grade middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia. The researcher recommended the importance of using programs based on international testing trends to develop thinking skills. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية:( برنامج مقترح; العلوم; توجهات الاختبارات الدولية; مهارات حل المشكلات إبداعيا; تلاميذ الصف الثاني متوسط; المملكة العربية السعودية) | ||||
Statistics Article View: 39 PDF Download: 16 |
||||