*الهوية الرقمية الأكاديمية كمتغير وسيط في العلاقة بين القلق المهني وفاعلية الذات البحثية لدى أعضاء الهيئة المعاونة بجامعة الأزهر... | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 130, Issue 1, April 2025, Page 553-663 PDF (3.25 MB) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.441681 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
محمود سليمان محمد عبد السيد; محمد حسين حسن عبد الحليم أبو طالب; سلامة عطية الله أحمد إسماعيل | ||||
Abstract | ||||
المستخلص: أُجري البحث بهدف الكشف عن إمكانية التحقق من النموذج المقترح - للعلاقة بين القلق المهني وفاعلية الذات البحثية من خلال الهوية الرقمية الأكاديمية كمتغير وسيط – مطابقةً جيدةً لبيانات مجموعة من المشاركين من أعضاء الهيئة المعاونة بجامعة الأزهر، انحصر عددهم في (150) مشاركًا ومشاركة، تراوحت أعمارهم بين (28-36) عامًا، بمتوسط عمري قدره (32.01) عامًا، وانحراف معياري (2.209). طُبّقت عليهم مقاييس الهوية الرقمية الأكاديمية، والقلق المهني، وفاعلية الذات البحثية، وجميعها من إعداد الباحثين، مع استخدام المنهج الوصفي. ومن خلال الأسلوب الإحصائي "تحليل المسار" للتحقق من النموذج باستخدام البرنامج الإحصائي ((AMOS. V.26 أسفرت النتائج عن أن جميع قيم مؤشرات المطابقة لنموذج تحليل المسار للقلق المهني كمتغير مستقل، والهوية الرقمية الأكاديمية كمتغير وسيط، وفاعلية الذات البحثية كمتغير تابع، جاءت في المدى المقبول لحسن المطابقة وبدرجات مرتفعة، إضافة إلى وجود تأثيرات مباشرة سالبة ذات دلالة إحصائية للقلق المهني في فاعلية الذات البحثية، ووجود تأثيرات مباشرة موجبة ذات دلالة إحصائية للهوية الرقمية الأكاديمية في فاعلية الذات البحثية، ووجود تأثيرات مباشرة سالبة ذات دلالة إحصائية للقلق المهني في الهوية الرقمية الأكاديمية، فضلًا عن وجود تأثيرات غير مباشرة ذات دلالة إحصائية للقلق المهني في فاعلية الذات البحثية من خلال الهوية الرقمية الأكاديمية. كما كشفت النتائج عن وجود تشابه بنائي في نموذج تحليل المسار في ضوء متغيري النوع والدرجة العلمية في العلاقة بين القلق المهني والهوية الرقمية الأكاديمية وفاعلية الذات البحثية، مع وجود فروق في شدة بعض المسارات دون أن تمس البنية العامة للنموذج. هذا، وقد تم مناقشة النتائج التي توصل إليها البحث، منتهيًا بعرض مجموعة من التوصيات والمقترحات لدراسات وبحوث مستقبلية. الكلمات المفتاحية: الهوية الرقمية الأكاديمية، القلق المهني، فاعلية الذات البحثية، أعضاء الهيئة المعاونة بجامعة الأزهر. Academic Digital Identity as a Mediating Variable in the Relationship Between Occupational Anxiety and Research Self-Efficacy Among Assistant Staff Members at Al-Azhar University Abstract: This research aimed to examine the validity of a proposed model exploring the relationship between occupational anxiety and research self-efficacy through academic digital identity as a mediating variable, based on data collected from a sample of (150) assistant staff members at Al-Azhar University. Participants ranged in age from (28-36) years, with a mean age of (32.01) years and a standard deviation of (2.209). The study utilized researcher-developed instruments to assess academic digital identity, occupational anxiety, and research self-efficacy. A descriptive methodology was employed. Path analysis, conducted using (AMOS V.26), was used to evaluate the proposed model. The results indicated that all fit indices for the path analysis model - with occupational anxiety as the independent variable, academic digital identity as the mediating variable, and research self-efficacy as the dependent variable - fell within acceptable ranges, indicating a good model fit. The findings revealed statistically significant direct negative effects of occupational anxiety on research self-efficacy, significant direct positive effects of academic digital identity on research self-efficacy, and significant direct negative effects of occupational anxiety on academic digital identity. Moreover, statistically significant indirect effects of occupational anxiety on research self-efficacy via academic digital identity were also found. The results further indicated structural invariance in the path analysis model across gender and academic rank variables, although some differences were noted in the strength of specific paths without affecting the overall model structure. The study concluded with a discussion of the findings and a set of recommendations and suggestions for future research. Keywords: Academic Digital Identity, Occupational Anxiety, Research Self-Efficacy, Assistant Staff Members at Al-Azhar University | ||||
Keywords | ||||
*الهوية الرقمية الأكاديمية كمتغير وسيط في العلاقة بين القلق المهني وفاعلية الذات البحثية لدى أعضاء الهيئة المعاونة بجامعة الأزهر | ||||
Statistics Article View: 82 PDF Download: 71 |
||||