استخدام طلاب الإعلام التربوي لمنصات التواصل الاجتماعي وعلاقته بتنمية الوعي بالمبادرة الرئاسية "بداية جديدة لبناء الإنسان" (دراسة في إطار مدخل الاستخدامات والتأثيرات) Educational Media Students' Use of Social Media Platforms and Its Relationship to Raising Awareness of the Presidential Initiative "A New Beginning for Human Development" (A Study within | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 16 July 2025 | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2025.400496.1314 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
وليد العشري إبراهيم ![]() | ||||
أستاذ الصحافة المساعد كلية التربية النوعية - جامعة طنطا | ||||
Abstract | ||||
هدفتْ الدراسة الحالية إلى تحليل وتفسير العلاقة بين استخدام طلاب الإعلام التربوي لمنصات التواصل الاجتماعي وتنمية الوعي بالمبادرة الرئاسية "بداية جديدة لبناء الإنسان"، وذلك في إطار الاعتماد على مدخل الاستخدامات والتأثيرات. في هذا الصدد، استخدم الباحث منهج المسح بالعينة، وطبقت الدراسة على عينة قوامها (400) مفردة تم اختيارهم بطريقة العينة الحصصية من طلاب الإعلام التربوي مستخدمي منصات التواصل الاجتماعي بجامعتي (القاهرة وطنطا) ، وتم سحبها بالتساوي بواقع (200) مفردة لكل جامعة من جامعتي الدراسة. واعتمدت الدراسة في جمع البيانات على أداة الاستبانة الإلكترونية، التي وزعت من خلال رابط إلكتروني عبر تطبيق الواتس آب بين طلبة الجامعتين عينة الدراسة. توصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة وقوية ذات دلالة إحصائية بين متابعة عينة الدراسة للمبادرة الرئاسية "بداية جديدة لبناء الإنسان" عبر منصات التواصل الاجتماعي وكل من : الثقة في المبادرة، الاتجاه نحوها، ومستوى الوعي بمختلف أبعاد المبادرة (المعرفية، الوجدانية، والسلوكية). كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات عينة الدراسة على أبعاد مقياس مستوى الوعي بمبادرة "بداية جديدة لبناء الإنسان" وفقاً لعدد من المتغيرات الديموغرافية، وهي : النوع (ذكر - أنثى)، والإقامة (ريف - حضر)، والجامعة (القاهرة - طنطا). The current study aimed to analyze and interpret the relationship between the use of social media platforms by educational media students and awareness rising of the presidential initiative "A New Beginning for Human Development", within the uses and effects approach. In this regard, the researcher used the sample survey method, and the study was applied to a sample of (400) individuals who were selected using the quota sample method from educational media students who use social media platforms at Cairo and Tanta Universities. The sample was drawn equally, with (200) individuals from each of the two universities in the study. The study relied on the electronic questionnaire tool to collect data, which was distributed through an electronic link via the WhatsApp application among the students of the two universities who made up the study sample. The results of the study showed a strong, positive, and statistically significant correlation between the study sample's follow-up of the presidential initiative "A New Beginning for Human Development" via social media platforms and each of: confidence in the initiative, attitude towards it, and the level of awareness of the various dimensions of the initiative (cognitive, emotional, and behavioral). The study results also showed statistically significant differences between the average scores of the study sample on the dimensions of the awareness scale for the "New Beginning for Human Development" initiative, according to several demographic variables: gender (male - female), residence (rural - urban), and university (Cairo - Tanta). | ||||
Keywords | ||||
الإعلام التربوي; منصات التواصل الاجتماعي; مبادرة "بداية "; الوعي; مدخل الاستخدامات والتأثيرات Educational media؛ Social media platforms؛ "New Beginning" initiative؛ Awareness؛ Uses & Effects Approach | ||||
Statistics Article View: 194 |
||||