مستوى التدفق النفسي لدى الموجهات الطلابيات في ضوء بعض المتغيرات المهنية في مدينة حائل | ||||
مجلَّة إبداع في الآداب والدراسات الإنسانيّة والاجتماعيّة | ||||
Volume 1, Issue 5.1, July 2025, Page 19-64 PDF (2.17 MB) | ||||
Document Type: المقالات العلمية. | ||||
DOI: 10.21608/ebdaa.2025.399720.1033 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
نورة العنزي | ||||
ماجستير الآداب في الإرشاد النفسي المدرسي | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الى التعرف على مستوى التدفق النفسي لدى الموجهات الطلابيات، والكشف عن الفروق في التدفق النفسي لدى الموجهات الطلابيات والتي تعزى للمرحلة التعليمية والخبرة المهنية والمؤهل العلمي. تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتكونت عينة البحث من (١٠٠) موجهه، واستخدمت استبانة ووزعت على العينة، وقد جرى التحقق من صدقها وثباتها، كما وتم استخدام SPSS إصدار (25)، في تحليل البيانات. وتوصلت الدراسة الى عدة نتائج أهمها: أن جميع نتائج تحليل الأبعاد إيجابية بدرجة تنطبق غالبًا في مستوى التدفق النفسي لدى الموجهات الطلابيات. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق بين أقل من عشر سنوات وأكثر من عشر عند مستوى دلالة إحصائي (0.05) مع (المجموع الكلي للأبعاد)، وبعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول مستوى التدفق النفسي لدى الموجهات الطلابيات في المرحلة التعليمية، وأظهرت الدراسة ايضًا بعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة في الخبرة المهنية. وتوصي الدراسة القائمين على العملية التعليمية بضرورة إجراء مزيد من الدراسات والبحوث حول موضوع التدفق النفسي في شتى المجالات، خاصة وأن الدراسات التي أجريت على ذات الموضوع في البيئة العربية ما زالت قليلة نسبياً. The study aimed to identify the level of psychological flow among student counselors, to detect differences in psychological flow among student mentors, which are attributed to educational stage, professional experience and academic qualification. The correlational descriptive approach was used, and the research sample consisted of (100) mentors, and a questionnaire was used and distributed to the sample, and its validity and stability were verified, and SPSS version (25) was used in data analysis. The study reached several results, including: The results showed that the results of the analysis are positive to a degree that often applies to the level of psychological flow of student mentors. The study showed that there were no differences between less than ten years and more than ten at the level of statistical significance (0.05) with (the total number of dimensions), and there were no statistically significant differences between the averages of the responses of the members of the study sample about the level of psychological flow among student mentors in the educational stage, and the study also showed that there were no statistically significant differences between the averages of the responses of the study sample members and there were no statistically significant differences between the averages of the responses of the study sample members in the scientific qualification. The study recommends that those in charge of the educational process should conduct more studies and research on the subject of psychological flow in various fields, especially since studies conducted on the same subject in the Arab environment are still relatively few. | ||||
Keywords | ||||
التدفق; النفسي; المتغيرات; المهنية; مدينة حائل | ||||
Statistics Article View: 165 PDF Download: 83 |
||||