واقع الصحة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين في المدارس الحكومية في مديريتي جنوب الخليل ويطا | ||||
أركايفيا مجلة العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية والترجمة | ||||
Volume 1, Issue 1, July 2025, Page 201-226 PDF (1.34 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/arciv.2025.407050.1013 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
أشرف أبو خيران ![]() ![]() ![]() | ||||
1برنامج الادارة التربوية كلية العلوم التربوبةجامعة القدس | ||||
2مديرة / وزارة التربية والتعليم/ الخليل/ فلسطين | ||||
Abstract | ||||
The study aimed to identify the reality of organizational health from the perspective of teachers in public schools in the South Hebron and Yatta directorates. The descriptive approach was used, and the questionnaire was employed as a tool for data collection. The study population consisted of all teachers in the public schools in the South Hebron and Yatta directorates, totaling (2818 and 1875) teachers, with a total of (4693) teachers. The study sample consisted of (357) teachers. After distributing and collecting the questionnaires, the findings showed that the reality of organizational health was at a high level. The study also found no statistically significant differences in the averages of organizational health based on gender. However, the results revealed statistically significant differences in the averages of organizational health based on the directorate, with differences favouring Yatta Directorate. The study made several recommendations, the most important of which were: continuing to enhance and develop leadership skills among school principals. هدفت الدراسة التعرف إلى واقع الصحة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين في المدارس الحكومية في مديريتي جنوب الخليل ويطا، تم اتباع المنهج الوصفي، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وتكون مجتمع الدراسة من جميع المعلمين في المدارس الحكومية في مديريتي جنوب الخليل ويطا والبالغ عددهم (2818، 1875) معلماً/ة، بمجموع (4693) معلما/ة. وتكونت عينة الدراسة من (357) معلما ومعلمة. وبعد توزيع الاستبانات، وجمعها، تم التوصل إلى مجموعة من النتائج منها: أن واقع الصحة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين في المدارس الحكومية في مديريتي جنوب الخليل ويطا كان بـِـدرجــة مرتفعة، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فُــروق ذَات دَلالــة إِحـصـائــيـّة بين المتوسطات الحسابية لواقع الصحة التنظيمية تعزى لمتغير الجنس، في حين بينت النتائج وجود فُــروق ذَات دَلالــة إِحـصـائــيـّة بين المتوسطات الحسابية لواقع الصحة التنظيمية تعزى لمتغير المديرية وكانت الفروق لصالح مديرية يطا. وخرجت الدراسة بعدد من التوصيات، أهمها: الاستمرار في تعزيز وتنمية المهارات القيادية لدى مدراء المدارس. واطلاع المعلمون على الجهود المبذولة لإحداث التوازن ما بين تدخلات نخب المجتمع واستقلالية القرارات في المدارس، والحد من آثارها السلبية. | ||||
Keywords | ||||
الصحة التنظيمية; المعلمين; المدارس الحكومية; مديريتي جنوب الخليل ويطا; فلسطين | ||||
Statistics Article View: 59 PDF Download: 30 |
||||