مقياس المهارات ما قبل الأكاديمية للكشف عن الأطفال المعرضين لخطر صعوبات التعلم | ||||
مجلة الإرشاد النفسي | ||||
Volume 83, Issue 5, August 2025, Page 83-121 PDF (1.37 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/cpc.2025.444006 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
رياض سليمان طه1; سمر رجب حافظ2; فاطمه عبدالنبي طه جادو3 | ||||
1استاذ علم النفس التربوي المساعد كلية التربية - جامعة عين شمس | ||||
2مدرس التربية الخاصة كلية التربية - جامعة عين شمس | ||||
3باحثة ماجستير - قسم التربية الخاصة كلية التربية - جامعة عين شمس | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث: يهدف هذا البحث إلى إعداد مقياس للتعرف على مستوى المهارات ما قبل الأكاديمية للكشف عن الأطفال المعرضين لخطر صعوبات التعلم، والتحقق من خصائصه السيكومترية، من خلال الإجابة عن مجموعة من الأسئلة والأنشطة التي تهدف إلى تقييم تلك المهارات، ويتكون من 30 بندًا موزعًا على ثلاثة أبعاد كل بعد خمس مهارات وهي: البعد الأول: الإدراك البصري ويشمل مهارات إدراك الشكل والأرضية، والتمييز البصري، والعلاقات المكانية، وإدراك الكل والجزء، والإغلاق البصري. البعد الثاني: الإدراك السمعي ويشمل مهارات الإغلاق السمعي، والترابط السمعي، والمزج السمعي، والتذكر السمعي، والتمييز السمعي. البعد الثالث: الإدراك الحركي ويشمل المهارات الحركية الدقيقة، والمهارات الحركية الكبرى، مهارة التآزر البصري الحركي، ومهارات تشكيل رموز الكتابة، ومهارة التناسق الحركي. وللتحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس تم تطبيقه على عينة مكونة من (109) طفلًا وطفلةً، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (5.9 – 4.1) عامًا، بمتوسط (5.01)، وانحراف معياري (0.564)، وأسفرت النتائج على أن المقياس يتمتع بمستوى مرتفع من الصدق والاتساق الداخلي، مما يدل على أنه يتمتع بخصائص سيكومترية جيدة ويصلح للاستخدام العلمي. الكلمات المفتاحية: المهارات ما قبل الأكاديمية - الأطفال المعرضين لخطر صعوبات التعلم. Scale of Pre-academic Skills to detect Children at risk of learning Disabilities Dr. Reyad Soliman Taha Associate Professor of Educational Psychology Faculty of Education Ain Shams University Dr. Samar Ragab Hafez Lecturer of special education Faculty of Education Ain Shams University Fatma AbdelNaby Taha Gado Master's Researcher Faculty of Education, Ain Shams University ABSTRACT: This study aims to develop a scale to identify the level of pre-academic skills to detect children at risk of learning difficulties, and to verify its psychometric properties and internal consistency, by answering a set of questions and activities that aim to assess those skills. It consists of 30 items distributed over three dimensions, each dimension containing five skills, which are: The first dimension: visual perception, which includes the skills of figure and ground perception, visual discrimination, spatial relationships, whole and part perception, and visual closure. The second dimension: auditory perception, which includes the skills of auditory closure, auditory association, auditory blending, auditory memory, and auditory discrimination. The third dimension: motor perception, which includes fine motor skills, gross motor skills, visual-motor coordination, writing symbol formation skills, and motor coordination skills. To verify the psychometric properties of the scale, it was applied to a sample of (109) boys and girls, whose ages ranged between (5.9 - 4.1) years, with an average of (5.01) and a standard deviation of (0.564). The results showed that the scale has high stability and high internal consistency, which indicates that it has good psychometric properties and is suitable for scientific use. Keywords: Pre-Academic Skills – Children at Risk for Learning Disabilities. | ||||
Keywords | ||||
المهارات ما قبل الأكاديمية - الأطفال المعرضين لخطر صعوبات التعلم. - Pre-Academic Skills; Children at Risk for Learning Disabilities | ||||
Statistics Article View: 54 PDF Download: 55 |
||||