إستراتيجيات التصميم العمراني المستدام كمدخل للتحكم في البصمة الكربونية بالمنشآت الجامعية Sustainable urban design strategies as an approach to controlling the carbon footprint of university facilities | ||||
مجلة الفنون والعمارة | ||||
Volume 1, Issue 3, July 2025, Page 126-149 PDF (48.74 MB) | ||||
Document Type: أبحاث علمية | ||||
DOI: 10.21608/jaaj.2025.444299 | ||||
![]() | ||||
Abstract | ||||
يشهد قطاع التعليم الجامعي في مصر نموًا متسارعًا ينعكس في توسع الحرم الجامعي وزيادة استهلاك الطاقة، مما يؤدي إلى تفاقم البصمة الكربونية. ورغم الالتزام الوطني باتفاقية باريس وأهداف رؤية مصر 2030، فإن هناك فجوة واضحة في تطبيق استراتيجيات التصميم العمراني المستدام داخل منشآت التعليم العالي، سواء من حيث تنظيم الكتلة العمرانية، أو المواد والتقنيات المستخدمة، أو إدماج البيئة الطبيعية في التصميم.يهدف هذا البحث إلى استكشاف وتفعيل استراتيجيات التصميم العمراني المستدام للتحكم في البصمة الكربونية في الحرم الجامعي، من خلال بناء إطار معياري متكامل يتماشى مع السياق المصري.وقد اعتمد البحث على منهج نظري تحليلي مقارن، شمل مراجعة الأدبيات والدراسات السابقة، وتحليل الفجوة بين الحرم التقليدي والذكي، ثم تطوير إطار رباعي الأبعاد (بيئي، عمراني، تكنولوجي، اجتماعي) يحتوي على معايير ومؤشرات كمية ونوعية.تَمّ اختبار صلاحية هذا الإطار عبر تحليل مقارن لأربع دراسات حالة (جامعتا واشنطن وتورنتو، وجامعة الملك عبد الله للعلوم والتقنية، والجامعة الأمريكية بالقاهرة)، وذلك لرصد مدى تحقق منهجية المؤشرات 68 مؤشراً في السياقات المختلفة.أظهرت النتائج تفوق جامعة الملك عبد الله في الالتزام بمعايير الاستدامة، لا سيما البيئية والتكنولوجية بنسبة 95.6%، ثم جامعة واشنطن تليها تورنتو، وجاءت الجامعة الأمريكية بالقاهرة في المرتبة الأخيرة.ويؤكد البحث في نهايته ضرورة تبنّي الإطار الرباعي لتصميم مستدام خاص بالسياق المصري لضمان تحقيق جامعات منخفضة الكربون تدعم جودة الحياة الأكاديمية والبيئية. الكلمات المفتاحية "البصمة الكربونية-التصميم العمراني المستدام للمؤسسات التعليمية -الحرم الجامعي الذكي-الاستدامة البيئية في الجامعات-الجامعات منخفضة الكربون -نظم تقييم الجامعات المستدامة" Abstract The university education sector in Egypt is experiencing rapid growth, reflected in campus expansion and increased energy consumption, which is exacerbating the carbon footprint. Despite the national commitment to the Paris Agreement and the goals of Egypt's Vision 2030, there is a clear gap in the implementation of sustainable urban design strategies within higher education institutions, whether in terms of organizing the urban mass, the materials and technologies used, or integrating the natural environment into the design. This research aims to explore and activate sustainable urban design strategies to control the carbon footprint on university campuses by building an integrated standard framework that is aligned with the Egyptian context. The research relied on a theoretical, analytical, comparative approach, including a review of the literature and previous studies, an analysis of the gap between traditional and smart campuses, and the development of a four-dimensional framework (environmental, urban, technological, and social) containing quantitative and qualitative criteria and indicators. The validity of this framework was tested through a comparative analysis of four case studies (the University of Washington and the University of Toronto, King Abdullah University of Science and Technology, and the American University in Cairo), to monitor the extent to which the indicator methodology of 68 indicators was achieved in different contexts. The results showed that King Abdullah University outperformed in adhering to sustainability standards, particularly environmental and technological standards, with a score of 95.6%, followed by the University of Washington. Toronto, with the American University in Cairo coming in last. The study concludes by emphasizing the need to adopt the 4-Z framework for sustainable design, specific to the Egyptian context, to ensure low-carbon universities that support academic and environmental quality of life. | ||||
Keywords | ||||
Carbon footprint; sustainable urban design for educational institutions; smart campuses; environmental sustainability in universities; low; carbon universities; sustainable university assessment systems" | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 28 PDF Download: 14 |
||||