الصور الشخصية المرسومة داخل تصاوير المخطوطات التيمورية والصفوية دراسة آثرية فنية Portraits drawn within the illustrations of Timurrid and Safavid manuscripts Artistrc archaeological study | ||||
المجلة العلمية بکلية الآداب | ||||
Volume 2025, Issue 60, July 2025, Page 1326-1347 PDF (984.03 K) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/jartf.2025.444454 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
غادة نبيل رشوان خفاجه | ||||
مدرس الآثار الاسلامية بقسم الأثار,كلية الآداب , جامعة بنى سويف | ||||
Abstract | ||||
تعد إيران احد الأقطار الإسلامية التى اهتمت بفن التصوير وتزويق المخطوطات , خاصة فى الفترة التيمورية والصفوية بفضل عناية ورعاية أمراء وسلاطين الدولتين , ومن ثم ازدهرت المراكز الفنية التى ضمت فى الغالب معاهدا لفنون الكتاب يعمل فيها أشهر وأمهر المصورين والمذهبين والخطاطين والمجلدين , ونتيجة لذلك اهتم المصورون بفكرة الصور الشخصية التى نقلوها فى معظم الأحيان من بلاط الحكام وقاموا بالمزج بين هؤلاء النبلاء وبين أبطال أسطوريين , وفى أحيانا أخرى رسموا أساتذه تعلموا على أيديهم هذا النوع من الفن وتأثروا بهم . Iran is one of the Islamic countries that devoted much attention to the art of photography and manuscripts decoration,especialy during the Timurid and Safavid periods, thanks to the patronage and care of the princes and sultans of both states. Consequenty, artistic centers flourished, often housing institutes for the arts of the book , employing the most famous and skilled illustrators, gilders, calligraphers,and bookbinders .As a result, illustrators became interested in the idea of portraits, which they often copied from the courts of rulers, combining these nobles with mythical heroes. At other times, they painted masters from whom they learned this art from and were influenced by them | ||||
Keywords | ||||
صور شخصية; مخطوطات مصورين; خيالى; واقعى; تيمورى; صفوى. Portraits; Manuscripts; Illustrated; Realistric; Timurid; Safavid | ||||
Statistics Article View: 40 PDF Download: 26 |
||||