الاتجاهات الحديثة فى دراسات التحليل المكاني للخدمات التعليمية خلال الفترة 2001-2021 | ||||
أركايفيا مجلة العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية والترجمة | ||||
Volume 1, Issue 1, July 2025, Page 261-291 PDF (1.9 MB) | ||||
Document Type: البحوث والدِّراسات. | ||||
DOI: 10.21608/arciv.2025.406553.1011 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
عصام عادل احمد حسن حسن ![]() | ||||
كلية الاداب - جامعة اسيوط | ||||
Abstract | ||||
Statistical spatial analysis is one of the most important tools for measuring spatial relationships between phenomena, depending on the measurement of location, shape, dimensions, and areas, in order to interpret spatial relationships, and to understand the reasons for the existence of the phenomenon and its distribution on the surface of the earth; this can predict the behavior of that phenomenon in the future. There has been a great interest in spatial analysis methods in applied studies in the field of educational services geography, which led this study to search for recent trends in studies of spatial analysis of educational services during the period from 2001 to 2021 through the investigation of research in Arab and foreign scientific journals through the databases of the Egyptian Knowledge Bank, Scopus, Web of Science, Dar Almandumah Databases. The study dealt with the numerical, relative, temporal and geographical classification at the level of selected Arab and foreign periodicals, which included 232 researches in Arab periodicals, and 1304 research in foreign ones. The study also focused on research and methodological trends for research, and methods of spatial analysis used in educational services within the observed research. يعد التحليل المكاني الإحصائي من أهم الأساليب لقياس العلاقات المكانية بين الظاهرات، اعتماداً على قياس الموقع والشكل والأبعاد والمساحات وذلك من أجل تفسير العلاقات المكانية والإستفادة منها ، وفهم أسباب وجود الظاهرة وتوزيعها على سطح الأرض لهذه الكيفية، وهذا يمكننا من التنبؤ بسلوك تلك الظاهرة في المستقبل. وزاد الاهتمام بأساليب التحليل المكاني فى الدراسات التطبيقية فى مجال جغرافية الخدمات التعليمية، وتهدف هذه الدراسة إلى البحث عن الاتجاهات الحديثة فى دراسات التحليل المكاني للخدمات التعليمية خلال الفترة 2001-2021م من خلال حصر وفحص الأبحاث بالدوريات العلمية العربية والأجنبية من خلال قواعد بيانات بنك المعرفة المصرى، ٍScopus, Web of Science، قواعد بيانات دار المنظومة. وقد تناولت الدراسة التصنيف العددي والنسبي والزمني والجغرافي على مستوى الدوريات العربية والأجنبية المختارة، وقد شملت 232 بحثاً فى الدوريات العربية، و 1304 بحثاً فى الدوريات الأجنبية، كما اهتمت الدراسة بالاتجاهات البحثية والمنهجية للأبحاث، وأساليب التحليل المكاني الكلمات المفتاحية: الاتجاهات الحديثة، التحليل المكاني، الخدمات التعليمية. المستخدمة فى الخدمات التعليمية داخل الأبحاث المرصودة. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: الاتجاهات الحديثة; التحليل المكاني; الخدمات التعليمية | ||||
Statistics Article View: 53 PDF Download: 33 |
||||