تحليل مقارن لأداء الدول العربية في دراسة TIMSS 2023 في مادة الرياضيات: استكشاف الفجوات وتحديد استراتيجيات التحسين A comparative analysis of Arab countries' performance in the TIMSS 2023 study in Mathematics: exploring gaps and identifying improvement strategies | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Editorial, Volume 28, Issue 4, April 2025, Page 104-281 PDF (7.12 MB) | ||||
DOI: 10.21608/armin.2025.446131 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سحر ماهر خميس إبراهيم | ||||
أستاذ المناهج وتعليم الرياضيات المساعد كلية التربية – جامعة الإسكندرية | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحاضر إلى تحليل نتائج دراسة TIMSS 2023 في مادة الرياضيات في الصفين الرابع والثامن، ومقارنة نتائج الدول العربية بنتائج الدول ذات الأداء المتقدم على مستوى العالم، وارتكز التحليل على أربعة محاور أساسية: أولاً، تتبع مشاركة الدول العربية عبر دورات TIMSS المختلفة في الصفين الرابع والثامن، وثانيًا: تحليل متوسط تحصيل الدول العربية في مادة الرياضيات بشكل عام، وكذا وفق كل من: النوع، ومجالات المحتوى، ومجالات المعرفة الرياضياتية، ومستويات الأداء؛ وثالثًا، تتبع التغيرات في متوسط تحصيل الدول العربية في مادة الرياضيات عبر دورات TIMSS المختلفة؛ ورابعًا، تحليل العلاقة بين تحصيل الطلاب في الرياضيات، وبعض العوامل السياقية المرتبطة بكل من: الطالب، والمعلم، والمدرسة، وأولياء الأمور. استخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي المقارن، معتمدًا على بيانات TIMSS 2023 الصادرة عن الرابطة الدولية لتقييم التحصيل التربوي. أشارت النتائج إلى وجود فجوة واضحة في الأداء بين الدول العربية والدول الأعلى أداءً ، وبشكل عام حققت الإمارات أفضل أداء عربي، بينما حققت المغرب أقل النتائج، وفق مؤشرات التحليل المختلفة، واستعرض البحث الممارسات الدولية الجيدة لبعض الدول الأعلى أداءً في الرياضيات(سنغافورة، وتايبيه الصينية، ودبي)؛ لإبراز العوامل التي أسهمت في تفوقها، وكيف يمكن تكييف تلك الممارسات وتطبيقها في السياق العربي، طرح البحث مجموعة من التوصيات في ضوء كل من: نتائج التحليل المقارن، والممارسات الجيدة لتلك الدول؛ بهدف رفع كفاءة تعليم الرياضيات وتعلمها، وتحسين نتائج الدول العربية في التقييمات الدولية المستقبلية. The present study aimed to analyze the results of the TIMSS 2023 assessment in mathematics at both the fourth and eighth grades and to compare the performance of Arab countries with that of the highest-achieving countries globally. The analysis focused on four key dimensions: (1) tracking the participation of Arab countries across the various TIMSS cycles; (2) analyzing the average mathematics achievement of Arab countries overall and disaggregated by gender, content domains, cognitive domains, and performance levels; (3) monitoring trends in Arab countries’ average mathematics achievement across successive TIMSS cycles; and (4) examining the relationship between students’ mathematics achievement and a range of contextual factors related to students, teachers, schools, and parents. The study adopted a comparative descriptive-analytical approach and relied on data from TIMSS 2023, published by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). The findings revealed a significant performance gap between Arab countries and the highest-achieving nations. In general, the UAE achieved the best Arab performance, while Morocco achieved the lowest results, across various indicators. The study also reviewed selected international best practices from top-performing countries in mathematics (Singapore, Chinese Taipei, and Dubai), highlighting the factors that contributed to their success and exploring how these practices could be adapted and applied within the Arab educational context. Based on the comparative analysis and the identified best practices, the study proposed a set of recommendations aimed at enhancing the quality of mathematics teaching and learning and improving the performance of Arab countries in future international assessments. | ||||
Keywords | ||||
TIMSS 2023; الرياضيات; التحصيل الدراسي; الدول العربية; التحليل المقارن; استراتيجيات التحسين | ||||
Statistics Article View: 40 PDF Download: 29 |
||||