أدب الأطفال الرقمي | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 22, Issue 51, August 2025, Page 27-44 PDF (168.7 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2025.446692 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سعيد عبد المعز على موسى ![]() | ||||
أستاذ المناهج وطرق تدريس رياض الأطفال جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
يري الباحث ضرورة البحث والدراسة في العوامل التي تزيد من إقبال المتعلمين على التعلم، فقد أصبح شعور المتعلمين بالملل والفتور ظاهرة، ولعل أحد أسبابها قصور أساليب وطرق التعليم عن إشباع رغبات هؤلاء الأطفال وعدم تلبيتها حاجاتهم وعدم مراعاتها تفضيلاتهم وخصائصهم، وعدم مناسبتها لمستوي حب الأستطلاع لديهم، وهذا يستوجب ضرورة توافر طرق وأساليب وبرامج تعليمية تتناسب ومستويات حب الاستطلاع المتنوعة؛ مما يتطلب البحث في الأدب الرقمي الذي يحقق التفاعل بين الطفل والنص. حيث هدف البحث الحالي إلى معرفة القصة التفاعلية الرقمية وأنواعها في أدب الطفل الرقمي، وتحديد معايير اختيار القصة التفاعلية الرقمية لطفل الروضة، والتعرف على أهمية القصة التفاعلية الرقمية، وما مدى تأثيرها علي إمكانيات ونمو الطفل، وذلك من خلال الأجابة عن الأسئلة الآتية: - ما القصة الرقمية؟ وما أنواعها في أدب الطفل الرقمي؟ - ما معايير اختيار القصة التفاعلية الرقمية للطفل؟ - ما أهمية القصة التفاعلية الرقمية، وما مدي تأثيرها علي إمكانيات ونمو الطفل؟ واعتمد منهج الدراسة علي الاستعراض والتحليل لبعض الدراسات والأدبيات التي تناولت أدب الطفل الرقمي، والقصص التفاعلية الرقمية وأنواعها، وأظهرت النتائج التوصل إلى قائمة بمعايير اختيار القصص التفاعلية الرقمية. The researcher believes that it is necessary to examine the factors that increase the demand of learners to learn, as the feeling of boredom and apathy of learners has become a phenomenon. Perhaps one of the reasons for this feeling is the failure of teaching methods and learning styles to meet the needs of these children. Children’s characteristics and their preferences are not taken into account. Also teaching methods and learning styles are not suitable for children’s level of curiosity. This necessitates the need for developing methods and educational programs that match the levels of curiosity. To attain this goal, research in digital literature that achieves interaction between the child and the text is required. Theaim of the currentresearchisto findout what digital interactivestory is, determine its typesinthe digitalchildren's literature, identifycriteria for choosinga digitalinteractivestoryfor a kindergarten child, identifythe importanceof the digitalinteractivestory, andhowfar it affects capabilities and growth of the child. The current research tried to answer thefollowing questions: - What is a digital story? -What are the types of digital children's literature- What arethe criteria for choosinga digitalinteractivestoryfor a child- What is the importanceof an interactive digitalstory, andtowhat extent does it affect the capabilities and growth of the child. The research method was based on review and analysis of literature that dealt with digital children's literature, digital interactive stories and their types. The findings of the study resulted in identifying a list of criteria for choosing digital interactive stories. | ||||
Keywords | ||||
أدب الأطفال الرقمي; Keywords: children's digital literature | ||||
Statistics Article View: 13 PDF Download: 4 |
||||